Anmeldelse av Patriotenes spill (Patriot Games), amerikansk film fra 1992

Action, Kriminal, Thriller Spilletid: 117 minutter

Stødig Jack Ryan-thriller

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 18.08.2017]

CIA-analytiker Jack Ryan forpurrer et IRA-attentat. I skuddvekslingen mister Sean Millers lillebror livet, og Miller sverger hevn.

4 personer har portrettert Jack Ryan på film - Alec Baldwin (The Hunt for Red October), Ben Affleck (Sum of All Fears), Chris Pine (Jack Ryan: Shadow Recruit) og Harrison Ford (Patriot Games, Clear and Present Danger). Samtlige filmer er basert på romaner skrevet av forfatteren Tom Clancy, med unntak av Pines Jack Ryan: Shadow Recruit som kun er basert på karakteren Jack Ryan, skapt av Clancy.

Patriot Games er Fords første film i rollen som Jack Ryan, og han spiller godt. Rollen som CIA-agent passer Harrison som hånd i hanske. Det er også en solid liste med skuespillere på rollelista. Anne Archer (Cathy Ryan), Patrick Bergin (Kevin O’Donnell), Sean Bean (Sean Miller), Samuel L. Jackson (Robby), James Earl Jones (Admiral Greer) og en purung Thora Birch (Sally Ryan). Samtlige gjør en god figur i filmen, som drar seeren inn i filmen. Et godt manus i tillegg er rosinen i pølsa, eller prikken over i’en om du vil.

Filmen er som nevnt basert på en roman skrevet av Tom Clancy, og tilpasset til film av manusforfatterne W. Peter Iliff og Donald Stewart. Clancy er en meget kjent forfatter som er kjent for sine teknisk detaljerte spion- og militærbaserte romaner, ofte satt i perioden under og etter den kalde krigen. Resultatet blir at Patriot Games får et solid manus å jobbe med.

Man skulle nesten tro at regissør Phillip Noyce kom til dekket bord på grunn av dette, og til en viss grad så gjør han også det. Men han gjør en god jobb - regien er solid. Kjennetegnet på dette er at filmen drar en inn i handlingen og en glemmer litt tid og sted. Enda sterkere er regien, når dette forekommer i en film en har sett flere ganger tidligere.

En ting som dessverre trekker litt ned for filmen, er at den ikke helt har tålt tidens tann. Dette ser man best i at spesialeffektene er laget med gammel, kanskje avleggs, teknologi. Nå er riktignok all film fra 1992 og eldre laget med gammel teknologi, det er bare at i enkelte filmer er dette tydeligere enn andre - og i Patriot Games er det tydeligere. Samtidig føles filmen veldig “90-talls” - dette er ikke noe jeg kan konkret sette fingeren på, det er mer en følelse jeg får. Man ser på klesstilen, bilene, bygningene osv. Igjen, så er det enkelte filmere hvor slikt er tydeligere enn andre, og tydeligere er tilfellet i denne filmen.

Da jeg så denne filmen da den var relativt ny, så ville jeg trillet en femmer på terningen. Etter ny visning nylig, og med tanke på tidens tann, så triller jeg en firer på terningen. Men det er en sterk firer - fire pluss om du vil. Gode skuespillere, godt manus basert på en god bok og god regi sørger for det. Hvis du er i humør for en god thriller, så kan jeg varmt anbefale Patriot Games.

NB! Et lite tips. Hvis du likte Patriot Games godt, så er Fords andre film i rollen som Jack Ryan - Clear and Present Danger - minst like god og anbefales også varmt.

- Jack Ryan: Shadow Recruit - Agenten Jack Ryan på oppdrag i Moskva
- Det Absolutte Mareritt - En god film som leverer