Anmeldelse av The Burning, amerikansk film fra 1981

Grøsser Spilletid: 91 minutter Aldersgrense: 18 år

Slasherfilm om ungdommer på sommerleir...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.08.2017]

Filmen åpner i noen tenåringsgutter i ly av natten skal forsøke å spøke med en vaktmesteren på leiren de er med på. Men det som skulle være en uskyldig spøk blir ramme alvor når vaktmesteren blir så skremt og uheldigvis blir kraftig forbrent slik at han havner på sykehus.

En uke senere får vi se et sykehus der en sykepleier viser frem en forbrent mann til en legestudent. Men sykepleieren får seg litt av et støkk da den forbrente mannen griper fatt i armen hans. Deretter hopper filmen fem år frem i tid. Da kommer vaktmesteren ut av sykehuset. Legene sier at mannen ikke må klandre ungene siden det hele var en rein og skjær ulykke.

Jeg liker slike filmer bygger opp rundt mystikken rundt morderen. Vi får se hvordan han ser ut før ulykken, og etter fremstår han som en mystisk person kledd i svart frakk og hatt. Det første han gjør når han kommer ut av sykehuset er at han går til en prostituert. Hun blir skremt av mannens ansikt og er litt frekk med ham. Det gjør at han dreper henne med en kniv. Like etter begynner en mystisk morder å dukke opp på leirstedet bevæpnet med en hagesaks.

Dette er en herlig slasherfilm med alle de typiske kjennetegnene som en spesiell morder, ungdommer som blir drept på leir og også litt naken hud i form av noen kvinnebryster. Elsker hvordan filmingen er gjort slik at vi nesten ikke ser morderen. Bare at noen lurer i buskene med en hagesaks. Vi får se ting fra morderens perspektiv. Det holder mye på mystikken i filmen. Det er også noen lurescener der vi tror morderen er tilstede og så viser det seg at det bare er en av guttene på leirstedet. Det gjør filmen bra spennende da vi ikke vet hvem som blir neste offer.

Det er mye god, frisk, leken og optimistisk stemning på leirstedet med alle ungdommene som koser seg til morderen gjør oppholdet deres mer likt et mareritt. Men før det skal vi bli litt mer kjent med ungdommene som flørter, koser seg og forteller skumle historier rundt leirbålet. Skuespillerne gjør en grei jobb, men er jevnt over uskrevne blad. Den kuleste overraskelsen der er at Jason Alexander (George) fra Seinfeld spiller en av hovedrollene som moroklumpen, Dave.

Det tar også litt tid før filmen kommer skikkelig igang, men når filmen først gjør det så får vi mye god slasher med passe brutale scener for sin tid. Vi får noen små men intense sekunder innimellom med hardcore slasheraction, resten av filmen er med på å bygge opp stemning. Og jo mer vi beveger oss mot slutten, jo mer slasheraction får vi. Det er også stor nostalgia i å se en slik gammel slasher fra pionertiden. Sluttscenen er også bra skremmende.

Dette er ikke like stødig, markant og klassisk som den første Halloween-filmen eller den første Fredag den 13-filmen, men dette har helt klart også sine øyeblikk som en vellykket sjangerfilm innenfor slasherfilmer. Vi skjønner veldig godt hvor dette bærer hen. Liker at filmen sakte men sikkert bygger seg opp mot hevnen som skal komme. Musikken er også på plass med enkel men effektiv spenningsoppbygning med bruk av en synthesizer eller lignende. Men dette har ikke den samme utpregede thememusikken som de store klassiske slasherne. Alt i alt føles dette som en en godbit for slasherfansen som har alt du ser etter i en god slasher. Likevel mangler dette det siste lille ekstra, selv om det skal presiseres at terningkastet er en svært sterk firer.

- Split Second - Tidenes B-film

• Cinemagazine.nl