Anmeldelse av Monsters, engelsk (britisk) film fra 2010

Dokumentar, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 94 minutter

Vakker film om romvesen som befeser jorden

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.08.2017]

I 2009 oppdaget NASA muligheten for fremmed liv innenfor vårt solsystem. En sonde ble da skutt opp for å samle inn prøver fra en av Jupiters måner, men krasjet på tilbaketuren over Mellom-Amerika. Kort tid etter begynte nye livsformer å dukke opp. Det gjorde at halvparten av Mexico ble betegnet som en smittesone. Noen år etterpå strever fortsatt det amerikanske og meksikanske militære med å få kontroll over disse nye "skapningene". Vi følger den amerikanske fotojournalisten Andrew Kaulder (Scoot McNairy) som skal eskortere en rystet amerikansk turist, Sam Wynden (Whitney Stand), gjennom den smittede sonen i Mexico til sikkerhet ved den amerikanske grensen...

Det første som møter meg er at vi ser monsterne på TV sildret i nattemørket med nattkameraer. Disse scenene forteller oss litt om hva vi har i vente, samtidig som det virkelig pirrer min nysgjerrighet. Det som gjorde at jeg plukket opp filmen er flere ting i alt fra at jeg har sett flere av de andre filmene til samme regissør og at jeg elsker sci-fi. Filmen minner noe om en blanding mellom ‘Cloverfield’, ‘District 9’ og ‘War of the Worlds’. Og er bedre enn de fleste nevnte utenom ‘District 9’ som overgår denne filmen på en del punkter.

Vi får fortellingen om fotografen Andrew som lover faren til Samantha at han skal passe godt på henne i reisen tilbake til USA. Jeg elsker hvordan filmen bygger seg opp. Det til tross for at vi får se litt av romvesene i noen nattescener helt i begynnelsen av filmen som sier noe om deres størrelse med mer. Underveis i filmen får vi gjennom rollefigurene vi møter oppleve romvesnene på nært hold. De beveger seg inn i den infesterte sonen. Der får de se hvordan ståa ligger an og at mye står langt verre til enn først antatt.

Jeg liker hvordan Whitney Able og Scoot McNairy virkelig menneskeliggjør sine roller. De skaper med det noen troverdige hovedpersoner som vi bryr oss om. De kjemper en kamp for å overleve og komme seg tilbake til landet de alltid har følt seg trygge i. Derfor blir denne turen deres som litt av en øyeåpner for dem.

Vi får noen veldig kule scener iløpet av filmen og filmen bygger opp utrolig mye kul stemning underveis. Jeg føler jeg blir skikkelig engasjert av filmen som hele veien sulteforer oss på hvordan monstrene virkelig ser ut. Dette er samtidig en veldig poetisk og vakker film som står i sterk kontrast til tittelen.

Effektene er solide i filmen og regissør Gareth Edwards har laget en både stilig og elegant film. Og han har vis gjennom sine andre filmen at han er en dyktig regissør med ‘Rogue One: A Star Wars Story’ som sin beste film. Men ‘Monsters’ er også virkelig en gromfilm som imponerte meg, da er ‘Godzilla’ fra 2014 litt mer svulstig og voldsom. Der ‘Monsters’ er et behersket og nedtonet drama med gode rollefigurer er ‘Godzilla’ den strake motsetningen som fokuserer mer på monstrene enn menneskene.

Dette er virkelig en godbit om du liker nedtonede sci-fi-filmer med sjel. Dette er med andre ord langt i fra en blockbuster og er en mindre film som nok trigger de spesielt interesserte, men om du er en av dem, så er dette en gromfilm. Jeg liker kreativiteten og måten historien fortelles på uten å falle for fristelsen å gi seeren mye oppjaget action til en hver tid. Dette oppfattes som er svært troverdig innenfor sitt univers og mot slutten får vi også en høyere forståelse av hva som virkelig foregår. Og selv om effektbruken minner mer om den i Cloverfield, så er filmen mer lik ‘District 9’ i måten den fremstår på, men uten å kopiere Neill Blomkamps fantastiske film på noe vis.

- Rogue One: A Star Wars Story - Svært underholdende og Star Wars-tro!
- Godzilla - Monsterguden Godzilla redder dagen

31.05.2011 sier Tullsau: Man kan si mye om Monster, med å si "seen it all before" må være den dårligste måten å beskrive denne filmen..
23.05.2011 sier Andreas Strømmen: Følte hele filmen var slik som "seen it all before"-aktig. Rævva film synes nå jeg.

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi