Anmeldelse av The Giant Gila Monster, amerikansk film fra 1959

Grøsser, Sci-Fi Spilletid: 74 minutter

Den store slemme øglen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.08.2017]

Filmen åpner med at et kjærestepar sitter i bilen og digger 1950-tallsrock. De blir overrasket over et monster som kaster bilen ned en skråning. Senere bestemmer noen av parets venner seg for å bistå den lokale sheriffen (Fred Graham) i søket etter de manglende tenårene. Den unge mekanikeren Chase Winstead (Don Sullivan), lokaliserer den krasjede bilen i kløften. Han finner også bevis på at den gigantiske øglen finnes. Nå starter en jakt på udyret...

Monsteret et filmet på nært hold og er egentlig en øgle av ett slag. Det er et ganske lurt valg, fordi monsteret ser bra troverdig ut. Men jeg ser jo også i samme øyekast at det ikke ser så stort ut i og med at det er filmet så nært og alt rundt monsteret ser ganske lite ut. Det er lagt til en del lydeffekter når monsteret beveger seg rundt slik at det skal se ut som om monsteret brekker tømmerstokker og lignende. Men øglen som brukes i filmen er paradoksalt nok ikke et Gila-monster.

Da fungerer filmen litt bedre når filmskaperne har bygget miniatyrmodeller av landskapet som monsteret skal bevege seg igjennom. Høydepunktet i så måte er en togulykke som er filmens beste scene, sammen med en scene mot slutten som faktisk også er inne på noe, når øglen forsøker å bevege seg inn i et ungdomshus.

Filmen er ganske søvnig utført og har en veldig lett stemning over seg til å være en grøsser. Vi får også blandet inn elementer som at hovedpersonen også er en smørsanger som spiller på ukulele og synger sanger som tenåringer likte på 1950-tallet. Disse opptredenene blir et noe rart innslag i filmen. Det er også ellers mye 1950-tallstemning i både musikk og ellers andre scener på barer og ungdomshus.

‘The Giant Gila Monster’ er en litt typisk B-film med lavt budsjett. Filmen er regissert av Ray Kellogg som også har regissert ‘The Killer Shrews’ samme år, samt har ‘The Green Berets’ fra 1968 som sin beste film. Kellogg kan også skilte med å være 2. Unit-regissør på populære filmer som ‘Cleopatra’ og ‘Tora! Tora! Tora!’, selv om det ikke synes på kvaliteten til denne filmen. ‘The Giant Gila Monster’ har også Lisa Simone med i en av rollene, for å ha noe pent å hvile øynene på for gutta. Hun var den franske ‘Miss Universe’-deltakeren i 1957. Ellers medvirker komiske Shug Fisher og radio-DJ-en Ken Knox.

Det blir litt for åpenbart at filmen mikser sammen elementer som de tror vil selge filmen. Jeg skulle heller ønske at filmskaperne gjorde seg mer flid med filmen. Sangene underveis er også utrolig malplassert og virker mer irriterende og dumt enn underholdende. Selve sluttscenen er også ganske billig og viser at øgler merkelig nok er svært brennbare. Alt i alt er dette en traust trash-b-film som langt i fra gir meg det jeg forventer på forhånd på noe vis. Ikke har filmen noen ufrivillige komiske scener heller. Dette er rett og slett dørgende kjedelig og uinspirerende å se.

- The Killer Shrews - De dødelige gigantspissmusene

• Scifimoviepage.com
  • Q Network Film Desk
  • Flipside Movie Emporium
  • Kansas City Kansan
  • Journal and Courier (Lafayette)
  • Moria.co.nz
  • Tofunerdpunk.blogspot.no