Anmeldelse av Nerve, amerikansk film fra 2016

Kriminal, Mysterie, Thriller Spilletid: 96 minutter Aldersgrense: 12 år

Nerve - Trailer 02.06.2016

Tar sosiale medier på kornet gjennom et onlinespill

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.08.2017]

Vi følger den 17 år gamle studenten Vee (Emma Roberts) som alltid har levd et stille og rolig liv. En dag blir hun utfordret til å prøve internettspillet Nerve av bestevenninnen Sydney som allerede er en veletablert og populær spiller i det hemmelige internettspillfenomentet. Vi får se hvordan det tilsynelatende harmløse spillet blir en besettelse der spillerne blir utsatt for stadig dristigere oppgaver der hver eneste ting Vee gjør blir overvåket av et kamera fra følgerne.

Når Vee lar seg rive med i spillet for alvor, tar spillet straks en mørkere vending. Vee treffer også en annen spiller som hun spiller med, men kan hun stole på ham, selv om hun ikke kjenner ham? Det blir også en stor kamp når Vee og Sydney kjemper mot hverandre for å bli mest populær i internettspillet som etterhvert blir utkjempet der både liv og død står på spill...

Året er 2020. Filmen åpner med at Venus, eller Vee som hun kaller seg, kommer inn på skolen hun ønsker, men hun kan ikke ta plassen fordi hun skal flytte. Hun snakker med bestevenninnen Sydney på video via datamaskinen. Hele åpningscenen er skildret direkte fra dataskjermen, og varsler mye om det som skal komme.

Et spill som kalles Nerve styrer livet til de unge. Der kan du velge mellom å ta den røde og den blå pillen for enten å bli en spiller eller en følger. Nerve er et direkte demokrati. Følgerne utfordrer deg. De to spillerne med flest følgere mot slutten kommer til finalen, der vinneren tar gevinsten. Følgere kan se hvor som helst og oppfordres til å filme. Det er tre regler: 1. Utfordringer skal filmes på spillerens mobil. 2. Man ryker ut på to måter: dette av eller hoppe av. 3. Tystere må blø slik at Nerve forblir en hemmelighet. Følgerne står også for pengepremier som blir delt ut om man klarer en utfordring.

Filmen bygger på Jeanne Ryans roman med samme navn som filmen fra 2012. Det spennende skjer når seriøse Vee blir en spiller i Nerve. Synes også filmen klarer å fange tidsånden som mange unge lever under i dag. Filmen viser hva sosiale medier kan gjøre med en om man drar det langt nok. I dag er vi så opptatt med å dele alt vi foretar oss og å få 'likes' på det vi gjør. Denne dramatiseringen av sosiale medier, klarer denne filmen virkelig å ta på kornet, og samtidig skape en ganske spennende historie.

Emma Roberts er god i hovedrollen og Dave Franco blir hennes flotte sidekick. De spiller to tilsynelatende smarte og hensynsfulle spillere. Roberts rollefigur, Vee, viser seg fra en menneskelig side og er den jeg identifiserer oss mest med i filmen. Filmen har bra driv, er bra underholdende og fenger raskt oppmerksomheten min. Det tar kaken når Vee skal kjøre i 60 MPh i blinde på motorsykkel. Utfordringene blir verre og verre. Enkelte scener er faktisk litt nervepirrende å se på, særlig om man ikke liker store høyder. Slutten er også litt kul og gir oss noe å tenke igjennom.

Dette kunne lett blitt en tullefilm, men spillet Nerve fremstår faktisk som veldig troverdig i filmen. Jeg synes filmen har mye å spille på og går aldri tom for poenger. Vi får se vennskapet til bestevenninnene surnes på grunn av et dataspill. Det spilles også på hvordan det å ta kollektive avgjørelser spiller et puss på moralen til følgerne. Alt i alt gav denne filmen meg mer underholdning enn jeg forventet på forhånd. Dette ble som et slags sosiale mediers svar på Hunger Games. Liker også den lekre visuelle stilen til regissør Ariel Schulman og Henry Joost med medfølgende neonfarger akkompagnert av herlig og variert musikk. De har med andre ord gjort mye riktig med denne filmen og det gjør at jeg ruller en sterk firer på terningen.

- Paranormal Activity 4 - Tam og ueffektiv
- Paranormal Activity 3 - Det ligger i familien...

Omtalespalte: Thriller

Les flere spalteomtaler: Thriller