Anmeldelse av The Young Tiger (Nu jing cha), kinesisk (hong kong) film fra 1973

Action, Drama

Jackie Chan som del av en kriminell gjeng

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.08.2017]

En taxisjåfør prøver å rømme fra gangstere som har glemt igjen avslørende bevis i drosjen hans, kun hjulpet av en tøff kvinnelig politibetjent...

Jeg plukket opp denne filmen fordi Jackie Chan spiller i den. Dette er en film fra før Chan ble kjent. Han spiller dog ikke hovedrollen men en del av en kriminell gjeng som følger etter hovedpersonen. Jackie Chan foretar en rekke stunts i filmen som å henge slåss oppå en bil i fart og bli kastet av bilen. Og etter å ha sett filmen kan jeg trygt si at dette langt i fra er Jackie Chan på topp, heller på bunn, men jeg synes han er en av de beste i filmen, spesielt på slåssingen.

Filmen åpner med at et kjærestepar tar en oppoverbane i en by. Handlingen er veldig enkel. Vi følger gjengen og deres kamp mot å finne det de leter etter. Det blir mye slåssescener, bilkjøring og snakking innad og mellom fraksjonene. Gjengen hart også en sjef som de frykter. Han er gjennomført i litt samme formel som i en James Bonbd film. Han har til og med et skjulested som er vanskelig å finne inngangen på med en rekke skjulte dører med mer. Han har også en TV som han får mye informasjon på i farger.

Koreograferingen av kampsportscenene er ikke allverdens. Slåssingen er veldig amatørmessig laget med voldsomme lydeffekter på spark og slag som ville kunne høres langt unna. Mye av slåssingen er også litt tom slåssing der vi ikke ser skikkelig hva som skjer. Filmen er bra kjønnsnøytral, der du til og med får se en kvinnen som slåss som mot en rekke menn samtidig og vinner. Den beste kampscenen er kampen i sluttminuttene. Der er det også en del action med Jackie Chan som forsøker å kjøre i hjel hovedpersonen og det hele ender opp i en avgjørende slåsskamp.

Noe av fotoarbeidet er meget talentløst til tider med mye zoom inn og ut som bærer preg av lite forarbeid, men det meste av filmen er bedre filmet med okei kvalitet på kamera og lignende. Klippearbeidet er tidvis greit, selv om det blir mye harde overganger mellom scenene. Men deler av filmen er ikke så verst utført med mange kameravinkler og mer som krydrer filmen. Vi får også en talentløs bilkollisjon. Også de andre bilscenene er det mye juks med. Vi kan enkelt se i noen scener at bilen faktisk står bom stille når de i virkeligheten skal se ut som de kjører.

Jeg liker også noen kule enkle triks som å sette opp et speil ved en telefon slik at vi kan se hvem hovedpersonen snakker med i bildet. Filmen er dog ikke veldig enkel. Vi får også se en rekke effekter som et TV der film er klippet inn i bildet der skjermen er. Musikken er heller ikke stort å skryte av i filmen, der den for det meste bare blir brukt der det skal være spennende og stort sett der det ikke er snakking. Det blir mye enkel spenningsmusikk i veldig 1970-tallspreg med en del trommer.

Alt i alt er dette ikke så mye å skryte over. Men selv om filmen ikke er av det beste slaget, har den en viss sjarme i alt det enkle. Synes det fungerer okei å se en mindre god actionfilm enn en dårligere komedie eller dramafilm. Likte at filmen blir bedre og bedre utover og at det også er mye krutt i sluttminuttene. Men i det store og det hele kan jeg ikke rulle mer enn en forsiktig toer på terningen for denne tidvis underholdende filmen.

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film