Anmeldelse av I skuddlinjen (In the Line of Fire), amerikansk film fra 1993

Drama, Thriller Spilletid: 128 minutter Aldersgrense: 15 år

Agent mot morder i litt av et spill

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.08.2017]

Vi følger den tøffe Secret Service-agenten Frank Harrigan. Han har i alle år viet livet til jobben sin. Men likevel har karrieren hans båret preg av noen skjebnesvangre feil som da han i Dallas ikke klarte å beskytte President John F. Kennedy som ble skutt. Dette er en hendelse som sitter voldsomt i minnet til Frank. Og når den sittende presidenten mottar drapstrusler, settes en rutineetterforsking raskt i gang med Frank i spissen. Blant potensielle attentatmennene finner de en profesjonell morder. Dette bekymrer Frank litt og han setter igang jakten på morderen og håper han finner ham før presidenten får en kule i brystet...

Filmen begynner med Frank Horrigan som går undercover som Secret Service-agent. Der redder han en kollega på svært spektakulært vis med små marginer. Etter det roes filmen noe ned igjen. Da bygges filmen opp på nytt mot den egentlige saken med en gal morder besatt på å myrde presidenten. Jo mer vi kommer inn i saken jo kulere blir dette. En galning går løs. Men hvem er han? Litt etter litt får vi dannet oss et bilde av morderen som driver med litt av en lek for å trette ut Frank og er personlig engasjert i Franks liv, da han mener de to er veldig like. Morderen har også laget en plastikkpistol som han får igjennom metalldetektorkontrollene. Det er med andre ord duket for litt av et dødelig drama.

Clint Eastwood spiller hovedrollen i denne karakterdrevede actionfilmen fra 1993. Vi merker at det er gått en del år siden Eastwood portretterte tøff etterforsker i Dirty Harry-filmene. Eastwoods rollefigur blir også fortalt i filmen at han er: ‘To old for this shit’. Eastwood spiller solid i filmen og danner et menneskelig anker som den aldrende og autoritære agenten som alle de yngre mobber litt fordi han ikke er i sitt livs form. Det blir kjærlighet mellom Frank og den godt over tyve år yngre kvinnelige agenten Lilly Raines spilt av Rene Russo. De er et bra team sammen. John Malkovich spiller en virkelig skremmende gal mann i morderen Mitch Leary. Jeg synes Malkovich spiller utrolig bra og er den rollen som skiller seg mest ut i filmen i positiv forstand. Det er ikke lett å spille skurk, men Malkovich gjør dette med stor bravur og skaper en rollefigur du både vemmes av og tror på.

Filmen er regissert av den populære tyske filmregissøren Wolfgang Petersen. Han er mannen bak store klassikere ‘Das Boot’ og ‘Den Uendelige Historien’. Denne filmen er også ganske bra og er en film som hadde gått meg helt under radaren. Jo mer vi kommer utover filmen, jo mer action og spenning får vi. Ennio Morricone leverer stemningsfull musikk. Filmen har flere gode scener som både involverer John Malkovich og Clint Eastwood. Scenen på taket som minner om det vi finner i Hitchcocks ‘Vertigo’ er en av disse. Jeff Maguires har skrevet et intelligent manus som er fullpakket med minneverdige linjer. Forholdet mellom morderen og hovedpersonen er noe mange filmer har lånt litt av senere som eksempelvis både ‘Speed’ (Som dette kan minne litt om til tider, uten sammenligning i plott) og David Finchers Seven.

Dette er en solid actionthriller som er veldig underholdende som film. Dette er absolutt blant Wolfgang Petersen beste filmer, men er ikke like magisk som ‘Das Boot’ eller ‘Den uendelige historien’. Likevel holder dette til en svak femmer på terningen for en veldig bra gjennomført film i alle ledd. Dette er en typisk 90-talls-thriller med bra med action i seg. Filmen er kanskje litt glemt, men fortjener å bli trukket frem i lyset for deg som liker gode thrillere. Alt blir i alle fall veldig spennende etterhvert, med litt av et personlig spill mellom morderen og hovedpersonen.

- Den Uendelige Historien - Neverending Story er en svært solid eventyrfilm
- Das Boot - Tysk ubåtfilm på sitt beste