Anmeldelse av Förändring Fryder, norsk kortfilm fra 2017

Kortfilm, Komedie Spilletid: 20 minutter

IKEA-turen som ikke ble som ventet...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 28.08.2017]

Filmen åpner med at replikken ‘Hva fanen?’. Det er mannen, Rune, i det middelaldrende ekteparet som uttaler dette etter at furubordet ligger knekt på gulvet foran dem på mystisk vis. Like etter står kona, Pernille, å blar i en IKEA-katalog og sønnen blir også vitne til det ødlagte bordet når han kommer hjem fra skolen. Da bærer det rett på IKEA. Der får sønnen velte seg i ballrommet, imens mor og far går rundt å ser etter et nytt bord. Men dagen på IKEA blir en større prøvelse for ekteparet enn de hadde sett for seg på forhånd.

Alle har vel vært på IKEA, og kjenner seg igjen i at du må gjennom en stor labyrint der du som regel kommer ut med flere ting enn man hadde sett for seg på forhånd. Rune går inn i en utstilling og kikker og plutselig finner han ikke veien ut. Deretter kommer det en gass fra taket og Rune faller om. Like etter våkner han sovende på en sofa. Han mener han blir utsatt for et komplott fra den svenske møbelkjedens ansatte, men det tror ikke kona noe på som bare mener han snor seg unna med å ta seg en hvil.

Regien er stødig håndtert av Astrid Thorvaldsen (Regi på spillefilmen ‘Utburd’ fra 2014 og kortfilmen Festen 2013) og Erik Paulsen (Regi på spillefilmen ‘Nocturne’ fra 2016 og kortfilmen ‘God Natt-Historie’ fra 2014). De har både skrevet et flott manus med en kul ide og forteller historien på en frisk og spenstig måte.

Jeg elsker den nærmest demoniske musikken i det det middelaldrende ekteparet ankommer trappen opp til IKEA. Der blir de tatt imot av en smilende ung IKEA-uniformert dame som deler ut flyers. Pernille smiler og småløper nesten litt besatt opp trappen. Etter trappen får vi mange raske klipp som raskt setter oss inn i hvordan ting er forgår på IKEA med både kart, pynten og de flotte utstillingene. Pernille ønsker seg alt og Rune er bremseklossen som må gi beskjed når unødvendige nye møbler står i fare for å bli kjøpt.

Skuespillet er temmelig vellykket med en stødig Atle Antonsen i front. Han er dyktig på å se utilpass ut, som den tradisjonelle norske mannen. Marianne Meløy spiller også bra som kona Pernille. I en mindre rolle i filmen treffer vi også Jakob Schøyen Andersen, kjent fra Kollektivet på TV2.

Denne filmen er bra artig med et lekent manus om en families møte med IKEA. Filmen har en veldig kul tvist mot slutten som jeg ikke skal avsløre, men jeg kan si at dette poenget er veldig morsomt. Filmen er skapt på en underholdende måte som jeg tror vil appellere til det norske folk. Du får en rekke situasjoner det er lett å kjenne seg igjen i, uten at ting blir for seriøst. Dette er jo strengt tatt ment som rein underholdning med store navn på rollelisten. Det gjør dette til en fornøyelig kortfilm som skiller seg ut i mengden og tar sin oppgave med å servere oss noe moro på alvor.

Se filmen selv:
Dette er en kortfilm som er blitt vist på en rekke festivaler som Minimalen Kortfilmfestival, Kosmorama Internasjonale Filmfestival, Flickerfest i Australia, Fest - New Directors New Films i Portugal og Durban International Film Festival i Sør-Afrika. Nå kan også du se kortfilmen når filmselskapene ‘To Sølvmynter Film’ og ‘Ninjafilm’ slipper denne artige kortfilmkomedien på nett den 27. august.

Filmen kan du se på nett om du følger lenken under:

- Utburd - Fine tendenser i norsk lavbudsjettsgrøsser

Omtalespalte: Kortfilm

En kortfilm varer vanligvis under 30 minutter og formatet er en mye brukt variant for nye filmskapere for personlig utvikling.

En kortfilm kan betegnes som alt i fra en reklamefilm, dokumentar, opplysningsfilm eller som novellefilm. Mang en kjent filmskaper har derfor startet sin karriere og kunsteriske utvikling med å lage kortfilmer.

Kortfilmen har mange egne filmfestivaler, her i Norge blant andre Kortfilmfestivalen i Grimstad.

Les flere spalteomtaler: Kortfilm

Les mer om kortfilmen