Anmeldelse av Remember, kanadisk film fra 2015

Drama, Thriller Spilletid: 95 minutter

Solid thriller i form av en demensvendetta

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.08.2017]

Vi følger Zev som bor på et sykehjem. Han er en av de siste overlevende jøder fra Auschwitz. På sykehjemmet ligger også Max (Landau), Zevs medfange i konsentrasjonsleiren. Max har nøye planlagt en hevn, som Zev må utføre, siden Max selv sitter i rullestol. Max har funnet fire personer, som alle går under navnet Rudy Kurlander, og en av disse er tidligere ‘Block Fuhrer’ i Auschwitz, Otto Wallisch. Han er direkte medskyldig i drapet på Zevs og Max sine familier. Med en detaljert instruksjon i lommen legger Zevs ut på en vendetta for å ta et oppgjør med fortiden...

Alt begynner med at en mann som våkner i sengen sin og spør etter sin kone. Han blir fortalt av personalet på sykehjemmet at hun har dødd før noen uker siden. Da skjønner vi at hovedpersonen er åpenbart er dement. Når han kommer ut for å få mat får han en lapp av en av de andre på sykehjemmet. Han leser lappen og det sender ham ut på et oppdrag om å finne og straffe en nazist som var skyld i drapene på en familie som var i Auschwitz under andre verdenskrig.

Jeg visste ingenting om filmen på forhånd og det gjorde også filmen mye bedre. Men hvordan går en så bra film som dette meg under radaren? Det er nok først og fremst fordi den er kanadisk og ikke laget på et stort filmselskap. Likevel er dette en stødig film som du bør gi en sjanse. I mine øyne var dette en stor positiv overraskelse som på flere måter. Filmen er overraskende sterk, veldig gjennomtenkt og også bra original som thriller. Den er regissert av Oscar-nominerte Atom Egoyan som har regissert The Sweet Hereafter i 1997.

Liker hvordan denne filmen er lagt opp. Vi får sparsomt med informasjon hele veien. Dette er en slags gammelmanns Memento. I og med at hovedpersonen lider av demens og ikke husker så godt, kompenserer han med å skrive lapper til seg selv om ting han må huske. Det gjør at han kommer seg ut av mange situasjoner der husken spiller ham et puss. Og siden hans demens ikke er av det verste slaget ennå, fungerer dette greit i de fleste tilfeller.

Det er en veldig trykkende og spesiell stemning i filmen. Den mystiske fløytemusikken med et orkester i ryggen er med med på å understreke denne stemningen. Det er risky å jakte nazister når man både er jøde, litt dement og svært gammel. Han er ute etter en bestemt mann og da må han være sikker på at han tar rett mann. Det gjør at han kommer veldig tett på flere farlige folk som ikke er særlig vennlige mot jøder.

Det er laget mange sterke og gode filmer om nazister versus jøder, og også denne har mye å komme med. Dette er et veldig spennende og gripende drama som utvikler seg til litt av en thriller med mye substans og dobbel bunn. Filmen er smart lagt opp og med kule tvister. Oscarvinneren Christopher Plummer spiller utrolig solid i troverdig i hovedrollen som den demente eldre mannen Zev. Han bærer utvilsomt filmen på sine skuldre og briljerer i rollen sin og rollefiguren er utvilsomt en vi heier på gjennom filmen i all sin skjøre utrustning. Slutten er også meget solid gjennomført og avslutter med et brak.

[ Filmen kan sees på: Altibox, go Canal Digital, Plejmo, Viaplay og T-WE ]

• Examiner.com
  • Japan Times
  • South China Morning Post
  • Columbus Alive
  • Sacramento News & Review
  • Flicks.co.nz
  • Seattle Times