Anmeldelse av Real Detective - Sesong 2, kanadisk tv-serie fra 2016

Dokumentar, Kriminal, Drama Spilletid: 43 minutter

’Real Detective’ – Sesong 2: Sterke ekte krimsaker som gjør inntrykk

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 27.08.2017]

Etter fiksjonsserien True Detective tok det ikke lang tid før også historier fra virkelighetens detektiver ble til en egen serie. I Real Detective forteller en etterforsker i hver episode om sin sterkeste og tyngste sak igjennom karrieren. Over 8 episoder dramatiseres sakene med skuespillere, mens etterforskeren kommenterer og forteller.

Dette formatet kunne kanskje fort blitt litt kleint eller ’sett det før’-aktig, men særlig i denne andre sesongen av serien har skaperne vært flinke med å finne veldig varierende saker, skjønt alle så særegne at de gjør veldig sterkt inntrykk.

Her får vi visualisert historien om alt fra den lille navne- og familieløse jenta som blir funnet drept, via et grotesk drap innen et sært religiøst trossamfunn, til en sak hvor sjalusi utløser en utrolig og utspekulert plan.

Noe av det mest fascinerende er innblikket i etterforskningen, vitnefortellingen av etterforskerne, og ikke minst at selv om ting kan virke åpenlyst rundt hvem som er den skyldige, ja så kommer det ofte en bombe og snur alt opp ned på hodet!

I variasjonen berettes det om både tragiske enkeltmannsdødsfall som blir forsøkt skjult, til langt større og mer utspekulerte saker av typen grotesk seriemorder. Spennet i sakene gjør derfor at man aldri vet hva som dukker opp i neste episode, og serien får følgende en veldig stor underholdningsverdi.

Enkelte episoder bruker også litt kjente skuespillere, noe som er et ekstra lite pluss. Dette tverrsnittet av hvor fæle vi mennesker kan være vil kanskje ikke være alle sin kopp te, men liker du særegne drapssaker og spenningen i hvem som er den virkelige skyldige, ja så byr virkelig Real Detective på sterke saker og fascinerende innblikk i så måte.

(Sesong 1 og 2 av denne serien kan streames på Netflix)

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming