Anmeldelse av Dead Men Walk, amerikansk film fra 1943

Drama, Mysterie, Thriller, Grøsser, Romantikk Spilletid: 64 minutter

Den okkulte mannen dør og våkner som vampyr...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.08.2017]

Den vennlige småbylegen Lloyd Clayton (George Zucco), har i hemmelighet drept sin tvillingbror Elwyn. Elwyn drev på med satanistiske okkulte saker, som ble for mye for broren. Bare Elwyns assistent Zolarr (Dwight Frye) mistenker den gode legen, men legen fastholder at han bare handlet i selvforsvar og at broren hadde blitt en fare for samfunnet. Og siden Elwyn har gått så langt med sin studie av mørke kunster før sin død, kommer han tilbake til livet som en ondt overnaturlig vesen. Elwyn begynner å myrde landsbyboerne. Legens vakre unge niese, Gayle Clayton (Mary Carlisle) og hennes forlovede, oppdager etterhvert at Elwyn fortsatt lever. Deres liv står derfor i fare. Doktor Clayton innser at den eneste måten han kan hjelpe sin niese, er å drepe Elwyn igjen...

Regissør Sam Newfield og forfatteren Fred Myton kombinerer elementer fra ‘Dracula’ med en mer tradisjonell thriller. Dessverre fungerer filmen heller dårlig på begge deler. Karakterskuespiller George Zucco spiller dog bra i ‘Dead Men Walk’. Han gir av seg selv i sin dobbeltrolle i filmen som legen Lloyd Clayton og broren Elwyn. Men det hjelper fint lite når filmen ellers er så traust og slett skudd sammen.

Filmen er litt treg igang. Og som tittelen antyder så våkner en som har vært død til live igjen. Nærmere bestemt som en blodtørstig vampyr. Akkurat den scenen der Elwyn våkner til live igjen er en av filmens beste scener. Ellers er det fint lite horror i filmen, selv når vi får se vampyren i aksjon er dette langt i fra så spennende og føles heller mer som en virkelig søvnig grøsser.

Det er fint lite handling i filmen, bare en masse kjedelig snakking. Selve slutten er den voldsomste i filmen med et rom som står i full brann i tillegg vampyren i aksjon. Dette var igrunnen veldig lite interessant som film og oppleves mer som nødunderholdning enn som en skikkelig film. Selv slet jeg litt med å komme igjennom filmen.

Selv om dette omhandler en blodsugende vampyr som dreper, er dette alt annet enn skremmende. Filmen makter aldri å skape noe særlig underholdning. Dette er med andre ord en skikkelig b-preget film med svært mange svakheter å spore. Jeg slet virkelig med å komme meg igjennom filmen. Dette er med andre ord en skikkelig ‘revva’ vampyrfilm som ikke inneholder noe av det jeg forventer av en slik film på forhånd.

- The Monster Maker - Den skruppelløse legen
- The Mad Monster - En forsker skaper en ‘ulvemann’