Anmeldelse av The Mad Monster, amerikansk film fra 1942

Grøsser, Sci-Fi Spilletid: 77 minutter

En forsker skaper en ‘ulvemann’

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.08.2017]

Vitenskapsmannen Doktor Cameron (George Zucco) har skapt et nytt ulveserum som han prøver ut på en av tjenestefolkene sine, ved navn Glenn Strange. Strange blir da om til en ulvelignende mann for en liten stund. Cameron opererer helt på grensen til det etiske forsvarlige med å forske på mennesker, men han unnskylder seg med at det krig. Han vil forsøke å skape en rasende soldat som kan slåss med mot og styrke fienden ikke kan hamle opp med...

Filmen åpner med at en ulv uler. En mann får injisert et ulveserum. En mann blir transformert til en varulv i et laboratorium i kjelleren til Doktor Cameron. Forsøkskaninen blir om til mann igjen etter en stund. Litt senere får vi får en scene der noen gjennomsiktige professorer snakker med Doktor Cameron rundt et bord. Det er de samme folka som kastet ham ut av college. De forteller ham at hans dagdrøm er gal, og han er redd de har rett i det.

Monsteret ser helt ok ut, men det momentet er omtrent det beste med hele filmen. Men dessverre mangler dette et interessant manus. Dette hadde vært litt kult om det hadde fokusert litt mer på monsteret som en varulvfilm, men det gjør denne filmen dessverre aldri. Denne ulvemannen er mer i bakgrunnen. Dette er svært lite underholdende. Dette har noen småkule scener innimellom, men det er bare det at det er så få av dem. Jeg hadde ønsket meg mer tid med monsteret. Filmen bruker mye tid i forskerkjelleren. Det blir mye snakking i filmen og lite handling.

Dette kan ikke sammenlignes med eksempelvis ‘Wolf Man’ fra 1941, som kom noen år før dette, på noen plan. ‘The Mad Monster’ føles som å se en film som er laget bak vedskjulet til bestefar i forhold til ‘Wolf Man’. Transformasjonen til ulv er dog litt småkul, men det er det eneste bra jeg har å si om filmen. Hadde forventet å få litt underholdning, men dette var stusslige greier. Filmen er inne på noe i små sekunder av filmen og da mest mot slutten av filmen, men i det store og det hele blir dette strykkarakter over hele linjen.

Dette minner veldig mye om ‘Dead Men Walk’ som er omtrent samme filmen bortsett fra at en vampyr er byttet ut med en ulvemann. Begge filmene har også til felles at de deler samme regissør i Sam Newfield. ‘The Mad Monster’ er også like slett og kjedelig som ‘Dead Men Walk’. Dette kan vel knapt kalles en horrofilm heller, selv om det er helt klart at det er det dette forsøker å tilnærme seg å være. Stjernen George Zucco gjør derimot en ok rolle i filmen, men ble aldri like kjent eller dyktig som Boris Karloff og Bela Lugosi, som gjorde samme type roller.

Jeg håpet på en varulvfilm og var optimistisk etter åpningscenen som virker ok lovende. Men etter det klapper filmen sammen og kommer aldri tilbake i form igjen. Det gjør filmen til en svært traust affære som aldri makter å underholde meg mer enn i et par sekunder om gangen. Det i seg selv er ikke nok til at jeg klarer å omfavne filmen og kaster en ener på terningen for en blek ‘varulvfilm’ som aldri makter å skape hverken stemning eller å fortelle noe i nærheten av noen god historie.

- The Monster Maker - Den skruppelløse legen
- Dead Men Walk - Den okkulte mannen dør og våkner som vampyr...

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film