Anmeldelse av The Monster Maker, amerikansk film fra 1944

Grøsser, Sci-Fi Spilletid: 62 minutter

Den skruppelløse legen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.08.2017]

Pianisten Lawrence liker ikke at Doktor Igor Markoff vil gifte seg med datteren hans. Da han konfronterer Markoff med dette blir Markoff sint og slår pianisten i hodet så han besvimer. Like etter injiserer legen med et serum av et slag. Litt etterpå får Lawrence problemer med fingrene sine og går til en lege. Det blir raskt konstatert at han har en sjelden sykdom som heter acromegaly. Og den eneste som vet noe om sykdommen er Doktor Igor Markoff. Sykdommen har spredd seg i en heslig fart og snart får han stort hode. Det gjør at Lawrence blir presset til å gå til Markoff for hjelp. Men Markoff vil ha mer igjen for å forsøke å kurere ham enn bare penger, han vil også ha Lawrence velsignelse til å gifte seg med datteren hans...

Filmen starter på en pianokonsert. Vi får se den eldre og solide pianisten Lawrence som trakterer pianoet selvsikkert med stor hurtighet og eleganse. Blant tilskuere er en Doktor Igor Markoff. Men etterhvert har Markoff øynene mer rettet mot pianistens datter istedet for på pianonummeret på scenen. Det gjør at damen som er med Markoff blir sjalu og datteren til pianisten skifter plass fordi hun blir stirret på.

Filmen begynner svært forsiktig til å være en Horror-film. Dette er en litt langtekkelig film. Filmen har mange lange trauste partier der det skjer fint lite. Alt sentreres rundt konflikten mellom den gale forskeren og legen som forsker på en kur for en forferdelig sykdom som danner misdannelser på hode og ledd. Og forskeren har ingen moralske dilemmaer om å eksperimentere med intetanende mennesker. Det gjør legen til en uspiselig og skruppelløs person, men til tross for dette er han langt i fra noen interessant rollefigur å følge. Til det blir han alt for enkelt fremstilt.

Men til tross for at filmen forsøker å skape noe nytt, så har ikke dette så mye å fare med. Jeg har sett langt bedre filmer om gale forskere enn dette. Og når filmskaperne må blande inn en gorilla i filmen for å gjøre det mer spennende, vet du at manuset er svært dårlig. Vi får også en veldig billig slutt på det hele. Sykdommen ser skummel nok ut med pianisten med et stort klumpete hode og han litt om Elefantmannen fra David Lynchs film. Men det er nok det beste man kan si om denne filmen.

Filmen er ikke så veldig dårlig laget, men med et manus som fremstår mer som en ide enn ferdig materiale, raser dette raskt sammen. Men når alt er laget på et svært lite budsjett er det ikke annet å forvente. Det er også rart at legen tror han kan true seg til ekteskap med en kvinne. Det skrøpelige manuset blir mer og mer fremtredende gjennom filmen og dette holder knapt sammen og mangler mye interessant handling. Det er mye nødscener for å strekke ut en allerede svært kort film.

- Dead Men Walk - Den okkulte mannen dør og våkner som vampyr...
- The Mad Monster - En forsker skaper en ‘ulvemann’

Omtalespalte: B-film