Anmeldelse av Peeping Tom - En Tyvkikker (Peeping Tom), engelsk (britisk) film fra 1960

Thriller, Grøsser, Drama Spilletid: 101 minutter

Morderen med kameraet!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.08.2017]

Mark er en filmfotograf som er temmelig forskrudd og nevrotisk besatt av å dokumentere skrekken hos sitt offer i det han dreper det. Faren til Mark har vært litt av en galning, og eplet har ikke falt langt fra stammen. Mark jobber som kameraoperatør på et filmsett. På fritiden lager han en ambisiøs ‘dokumentarfilm’ som er av det noe mer skrudde slaget. Han leier også ut første etasje av huset sitt til den blinde Fru Stephens og hennes datter Vivian. Vivian blir også forelsket i Mark, men klarer Mark å holde seg på matta uten å blande inn den uskyldsreine Vivian inn i sine drapslyster?

Filmen begynner med at vi ser en opplyst bakgate. Der får vi se en ukjent mann som filmer i det han plukker opp en prostituert. Han tar henne med opp på et rom. Der får vi se at mannen filmer at han dreper henne med et kamera og hun blir fra seg av redsel i dødsøyeblikket. Senere kommer mannen tilbake og filmer imens politiet etterforsker mordet.

Denne filmen skiller seg veldig ut fra de fleste andre thrillere laget på slutten av 1950-tallet og begynnelsen på 1960-tallet. Filmen er svært moralsk forkastelig, men uten å egentlig vise så mye problematisk materiale. Det er med andre ord lite blod og bar hud i filmen. Det meste av mordene foregår off-kamera der du lager bildene i hodet ditt selv, på samme måten som i Motorsagmassakren. Men filmen må ha vært ganske kontroversiell når den kom ut i 1960. Derfor var det ikke rart at filmen ble forbudt i både Norge og Sverige da den kom. Jeg har også lest at filmkritikerne slaktet filmen da den kom og i ettertid har det inntrykket imidlertid snudd og når blir filmen omtalt som et lite mesterverk.

Filmen har flere gode og spennende scener. Mark er meget forskrudd og blir tent av å leve farlig. Han presterer også å drepe en statist på jobben og gjemme henne i en kasse på filmsettet. Når liket dukker opp er Mark klar med sitt eget kamera og dokumenterer det som skjer. På Vivians 21-årsdag vil hun se en film som gave fra Mark. Det er ikke så lett å finne ut hvilken film Mark skal vise henne. Han velger en film som faren tok av ham da han var liten og den dokumenterer alt Mark gjorde som liten. Det er en ganske småforskrudd film som blant annet viser redselen til Mark når faren kaster en salamander på ham i sengen.

Gjennom filmen får vi også vist mer av hva faren til Mark drev med. Og det er enda mer forskrudd enn sønnen. Faren var en forsker som drev ting langt i studier på mennesker. Mark på sin side er en ‘Peeping Tom’ eller smugkikker om du vil. Han dokumenterer smugkikkingen sin med et kamera. Det han liker best er å fange den ultimate dødsscenen på film der offeret ser sin egen død i et speil på kameraet hans. Rollefiguren Mark er meget utypisk i filmen. Han er en ond morder, som både er meget sjenert og veldig sårbar. Filmen forakter ham, men sympatiserer også med den veldig ensomme mannen som liker seg best i kameratskap med sitt eget kamera.

Dette er en svært spesiell film skapt av den britiske mesterregissøren Michael Powell. Han har laget en del filmer som ligger høyt på listene over de mest solide britiske filmer gjennom tidene som ‘The Life and Death of Colonel Blimp’ fra 1943 og ‘The Red Shoes’ fra 1948. Dette er lagt opp som en kriminalthriller som det er vanskelig å vite helt hvor tar veien. Gjennom filmen får vi mer og mer informasjon om hva som egentlig foregår. Filmen har en uggen atmosfære og den forstyrrende Mark gjør dette enda mer skremmende. Vi vet aldri helt hvor grensene til Mark går. Han har noen prinsipper, men virker også litt overtent til tider. Mark tar også litt sjanser, selv om han vet at han blir etterforsket. Vi får også en veldig intens slutt på filmen, uten å avsløre hva som skjer der.

‘Peeping Tom’ skiller seg kraftig ut når det gjelder film fra tidlig 1960-tall. Filmen kom ut bare noen måneder før Hitchcocks ‘Psycho’, men ble ikke like godt tatt imot, til tross for at ‘Peeping Tom’ deler en syk morder, men oppleves mindre skrekkfilmaktig og har ikke et like stort mysterium i bunn som ‘Psycho’. I mine øyne er ‘Peeping Tom’ først og fremst en fascinerende thriller som underholdt meg godt til tross for at handlingen er morderisk pervers. ‘Peeping Tom’ kunne vært en slasher, men er blitt mye mer elegant i utformingen og er også laget i farger. Om du liker eldre skrekkfilm, thrillere med mordere alla ‘Psycho’, så er ‘Peeping Tom’ en ypperlig film du bør se.

Omtalespalte: Klassiker

Les flere spalteomtaler: Klassiker