Anmeldelse av The Black Room, amerikansk film fra 2016

Grøsser Spilletid: 91 minutter

Skuffende!

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 26.08.2017]

Paul og Jennifer Hemdale har nylig flyttet inn i deres drømmehus. Men snart vil deres lykkelige ekteskap slå sprekker når de oppdager et mystisk rom i kjelleren. Noen bor allerede i huset, og etter hvert begynner Jennifer og hennes søster Karen at det er noe som ikke stemmer med Paul.

I blant synes jeg det er gøy å finne filmer på Netflix som jeg ikke har hørt om og således ikke har noe kjennskap til. Enten blir det en stor skuffelse, eller så finner man en ukjent perle - noe jeg gjorde med f.eks sci fi grøsseren Pandorum da den var relativt ny.

Jeg skal ikke gå rundt grøten i denne anmeldelsen, men gå rett på sak. Denne filmen havner i skuffelse-kategorien. Jeg har veldig tungt for å finne noe positivt med The Black Room. Det burde ha ringt en alarm allerede ved introen, siden den var laget med fryktelig bilige datagenererte effekter (CGI).

The Black Room er både skrevet og regissert av Rolfe Kanefsky, og han gjør en tynn jobb med begge deler. Manuset kan han umulig ha brukt lang tid på, for dette er tynne saker ispedd en rekke seksuelle referanser. Regien er i beste fall anonym - han får ikke knyttet alle elementene sammen slik at seeren blir engasjert.

Skuespillerne varierer veldig i sine karakterer. Den beste og kanskje mest kjente skuespilleren, Natasha Henstridge (Jennifer), gjør en ok jobb. De resterende derimot; Lukas Hassel (Paul), Lin Shaye (Miss Black), Dominique Swain (Stacy), Augie Duke (Karen), Caleb Scott (Howard) og James Duval (Leo) virker å være bortimot blottet for engasjement og lidenskap for karakteer.

The Black Room skal i utgangspunktet handle om et mystisk rom ekteparet finner i kjelleren i sitt drømmehus. Men når de får undersøkt rommet, så finner de ut at de ikke er alene. Dette påvirker Paul, og det er opp til Jennifer og hennes søster Karen for å redde Paul. Filmskaper Kanefsky er tydeligvis også glad i nakenhet. Det er perioder der hvor jeg lurer på om jeg ser en skrekkfilm eller mykporno, en del av det virker som ikke engang har noe med historien å gjøre.

Tynn historie, anonym regi, stort sett svake skuespillere og grusom CGI gjør at jeg triller en toer på terningen, en svak toer, to minus om du vil.