Anmeldelse av The Vampire Bat, amerikansk film fra 1933

Drama, Grøsser, Mysterie, Romantikk, Sci-Fi Spilletid: 64 minutter

En mystisk morder går løs

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.08.2017]

I landsbyen Kleinschloss begynner folk mystisk å dø av blodtap. Mange mistenker at en vampyr går løs. Forsker doktor Otto von Niemann bryr seg om ofrene og besøker en dame som ble angrepet av en flaggermus. På Niemanns reise hjem møter han Kringen, en av bymennene. Kringen hevder å ha blitt angrepet av en vampyr i form av en flaggermus, men har holdt sin historie hemmelig for ikke å spre frykt. Doktor von Niemann oppfordrer Kringen å fortelle historien til befolkningen i byen. Politietterforsker Karl Brettschneider etterforsker saken rundt de spesielle mordene...

Filmen begynner svært stemningsskapende og skummelt med at vi hører en uling i mørket og ser en skikkelse på taket i et klokketårn før vi ser flaggermus fly avgårde. På borgermesterens kontor er det krisemøte om mange mord som har skjedd i området. Det snakkes høyt om vampyrer da alle ofrene ble funnet med blodtap og to tannmerker på halsen. De mener at vampyrer kan både ta form av mennesker og flaggermus. Politietterforskeren ser heller på mer tradisjonelle saker og leter heller etter en virkelig morder av kjøtt og blod. Underveis i filmen blir en enklere sjel, ved navn Herman, som liker blod, elsker flaggermuser og lusker rundt, blir selvsagt mistenkt for å være vampyr.

Mystikken er passe kul i filmen og den som står bak blir ikke avslørt for godt inn i filmen. Og når han åpenbarer seg skifter filmen litt karakter. Vi får se at en mann kan kontrollere folk. I løpet av filmen får vi et mysterium som skal avsløres og i de siste minuttene får vi alle svar. Og det viser seg at ting ikke er helt som vi først tror i filmen.

Dette er en en uventet effektiv film som er i samme sjanger som Dracula og Frankenstein, selv om dette klarer greit å stå på egne bein. Filmen har flere skremmende og effektive scener som er skapt med enkle midler. Som da en vampyrlignende skikkelse kommer om natten som en skygge mot sengen der en kvinne skriker av frykt. Men slutten på filmen trekker noe ned. Det er noen momenter rundt avsløringen av morderen som jeg ikke likte.

Filmen har et spennende konsept med en påstått vampyr som går løs. Og til tross for en del kreative fortellerteknikker, har også filmen i mesteparten av tiden en god del mer trauste scener med mye snakk og lite handling. Det gjør at filmen mangler noe driv. Likevel er ikke filmen så dårlig laget at den klapper helt sammen. Jeg ble faktisk litt positivt overrasket over denne filmen som i min bok fortjener en rating på 6 av 10 stjerner eller terningkast 3+.

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film