Anmeldelse av Red, amerikansk film fra 2007

Thriller, Grøsser, Drama Spilletid: 93 minutter

Red - Trailer 19.11.2008

Eldre mann vil ha forløsning for de som drepte hunden hans

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.09.2017]

Filmen begynner i total harmoni med en eldre mann og hans rund som trives i hverandres selskap. Det er nydelig vær og Avery Ludlow drar ut for å fiske sammen med hunden sin. På yndlingsplassen sin treffer han på noen ungdommer som er ute å jakter. Praten flyter fint helt til en av ungdommene vil ha penger av Ludlow. Ludlow tilbyr dem 20-30 dollar som han har i bilen sin, men den er langt unna. Da blir en av ungdommene ungdommene så provosert at han skyter hunden ved navn Red, så hunden farges rød av blod.

Ludlow tar tapet av hunden svært tungt. Hunden har fulgt ham i tykt og tynt i 14 år. Han får tak i navnet på gutten som skjøt hunden og oppsøker faren hans. Men gutten nekter å innrømme noe og da han får muligheten til å si unnskyld. Da tar Ludlow kontakt med politiet, men en hund er bare verdsatt som en verdigjenstand i staten han bor i og bare verdsatt til noen 100 dollar. Ikke kan Ludlow heller bevise at han ble truet på livet med en hagle når gutten skulle presse ham for penger.

Men etter å ha prøvd en del fredelige løsninger er Ludlow fast bestemt på å få hevn siden gutten som var ansvarlig for hans hund prøver å sno seg unna uten å ta ansvar for hva han har gjort. Det er ikke så bra å se holdningen til den arrogante faren til gutten som skjøt hunden. Det viser at eplet ikke er falt langt fra stammen. Og det at familien også er såpass rik at ingenting kan røre dem er irriterende for den eldre mannen, Avery Ludlow. Og dette hiver mer fyr på bålet for hovedpersonen. Jo mer vi beveger oss inn i filmen jo mer betent blir konflikten mellom hovedpersonen og gutten.

Red er basert på en roman av Jack Ketchum. Dette er en veldig engasjerende film. Alt begynner rett på sak, og bygger seg sakte men sikkert opp mot en hevnthriller. Det nye i denne filmen er at det er en hund som hevnes og ikke et drap. Det blir også mer og mer som står på spill og ingen av partene vil gi seg. Men selv om dette på sett og vis er en typisk hevnthriller, likte jeg den troverdige måten filmen utspiller seg på. Dette ligner ikke så mye på Charles Bronsons typiske ‘sette hardt mot hardt’-thrillere. ‘Red’ er mye mer ned på jorden enn dem, og mye mer lavmælt enn vanlig i denne sjangeren.

Det er en del kjente skuespillere med i filmen. I hovedrollen finner vi en Brian Cox i storform. Han gjør en solid rolleprestasjon i rollen som Avery Ludlow. Det gjør at vi får en veldig stor sympati for hans rollefigur Ludlow underveis i filmen. I andre roller treffer vi Tom Sizemore (Heat og Saving Private Ryan), Amanda Plummer (Pulp Fiction) og Robert Englund (A Nightmare On Elm Street). Regien er også ganske lovende utført av norske Trygve Allister Diesen og amerikanske Lucky McKee. Diesen har tidligere levert på den norske spillefilmen ‘Tyven, tyven’ fra 2001 og var også med på regien på miniserien Torpedo fra 2008.

Jeg likte denne filmen ganske godt. Den har åpenbart en del kvaliteter ved seg. Liker den sindige hovedrollefiguren ganske godt og konfliktene hans. Manuset er også ganske greit lagt opp. Dette er en flott liten film som klarer mye den forsøker seg på. Likevel er den noe enkel i formen og det er ikke vanskelig å skjønne hvor dette bærer hen. Men for det rette publikumet er nok dette ganske bra. Jeg ruller en veldig sterk firer på terningen for en film som overrasket meg en del i positiv forstand, men som mangler noe momentum i begynnelsen. Slutten er dog veldig kul.

- Tyven, tyven - Sterkt, spennende og engasjerende om kidnapping av sitt eget barn
- Mørkets øy - Kraftig overdrevet om bygdefanatisme

Omtalespalte: Thriller