Anmeldelse av The Brain That Wouldn't Die, amerikansk film fra 1962

Grøsser, Sci-Fi Spilletid: 70 minutter

Hodet som blir holdt i livet mot sin vilje

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.09.2017]

Doktor Bill Cortner (Jason Evers) redder en pasient som som blir sett på som død, men Cortners far (Bruce Brighton) fordømmer sønnens uortodokse metoder og transplantasjonsteorier. Når Cortner og hans vakre forlovede Jan Compton (Virginia Leith) skal kjøre til familiens landsted, kommer de ut for en bilulykke. Cortner rusher til landstedet med Jans avskårne hode. I kjellerlaboratorium igjenoppliver han hodet i en væskefylt skuff. Jans nye eksistens er dog dypt plaget og hun ber Cortner la henne dø, men han ignorerer hennes ønske. Han bestemmer seg for å begå et mord for å skaffe en kropp til Jan...

‘The Brain That Wouldn't Die’ er en utrolig sleazy lavbudsjettsfilm. Det er noen mørke rollefigurer i filmen. Det er litt rart når man både heier på og sympatiserer på et hjelpeløst hode. Jeg lurer også veldig på hvilket forhold den onde legen og hans forlovede kan ha hatt. Jeg synes i alle fall at dette forholdet er sykt merkelig og jeg skjønner ikke hvordan dette forholdet skal kunne blomstre igjen etter at Jan skulle få en ny kropp på bekostning av en annen stakkar. Tittelen på filmen er jo også motsatt av det filmen handler om, slik det ofte er i b-filmer.

Virginia Leith spiller ganske greit i filmen og det er imponerende å få så mye ut av å bare spille et lite hode. Hun får faktisk frem en masse poenger og nyanser i filmen og klarer å skape et håp om å få sin hevn igjennom filmen. Det er jo også denne hevnen som vi bare sitter og venter på gjennom hele filmen. En eller annen freak blir låst inne i et skap for resten av filmen. Og det er nettopp dette forholdet kampen mellom skapningen i skapet og kvinnehodet som gjør filmen verdt å se. Imens Jan lider er legen Cortner på jakt etter en passende kropp på burleske nattklubber, på gata og på en skjønnhetskonkurranse.

Filmen blir beskrevet som et horroreksperiment og har en merkelig kombinasjon mellom elementer. For det første tilbringer vi mye tid sammen med hodet til Jan som klager sin nød til legens assistent som passer på henne. Og så får vi se en del lettkledde damer som legen omgåes på kveldstid. Men selv om filmen kan føles litt småkul til tider, synes jeg dette ble litt for simpelt i lengden. Filmen er bare 80 minutter lang, men føltes mye lengre. Dette blir dratt for mye ut.

Filmen er dog helt okei som en b-film. Om du ikke forventer så mye og elsker b-filmer over alt på jord er dette sikkert en grei film. Jeg har sett litt for mye dritt i det siste og kjenner det sliter litt på humøret mitt. Klarer nemlig ikke å helt å omfavne denne filmen. Filmen har noen småkule øyeblikk. Men det blir for mye tid med den hjelpeløse kvinnelige hjernen. Det er riktignok en kul scene mot slutten som er passe horroraktig når skapningen i skapet endelig kommer ut og vi får se hvor fæl han ser ut. Dette blir nok min ynglingsscene i filmen, men veien dit føles alt for lang og krunglete.

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film

• Dvdtalk.com
  • 1000misspenthours.com
  • Ozus' World Movie Reviews
  • Mountain Xpress
  • Fantastica Daily
  • Journal and Courier (Lafayette)
  • Moria.co.nz
  • Bangor Daily News