Anmeldelse av The Killer Shrews, amerikansk film fra 1959

Grøsser, Sci-Fi Spilletid: 69 minutter

De dødelige gigantspissmusene

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.09.2017]

Kaptein Thorne Sherman (James Best) og bestekamerat Rook Griswold (Judge Henry Dupree) leverer forsyninger med båt til en gruppe på en fjern øy. Gruppen består av forsker Marlowe Cragis (Baruch Lumet), forskningsassistent Radford Baines (McLendon), forskerens datter Ann (Ingrid Goude), hennes nylig forlovede Jerry Farrel (Ken Curtis) og tjeneren Mario (Alfred DeSoto). Imens Griswold forblir i båten, drar Sherman med gruppen til deres bolig.

Under oppholdet blir Sherman oppmerksom på farlige eksperimenter som forskeren utfører på spissmus. I utgangspunktet skulle dette være harmløs forskning på et serum som skal gjøre dyr mindre. Det egentlige formål er å gjøre mennesker til halv størrelse, slik at sulten i verdens kan reduseres. Dessverre skapte legenes eksperimenter muterte gigantiske spissmus som rømte. De reproduserer seg utenfor og vokser stadig større om dagen. Vitenskapsmannen og hans stab barrikader seg i deres bolig hver kveld når de gigantiske spissmusene kommer for å få tak i mat...

Filmen åpner med å informere oss om at en ny rase er skapt. Det gjelder en gigantisk spissmus som dreper alt den kommer over når den er sulten. Som det så ofte er i b-filmer så er historien og motivasjonen for forskningen latterlig satt sammen. Det blir det også i ‘The Killer Shrews’. Vi får en beretning om forskning som har gått mot sin hensikt og skapt et mareritt som er helt ute av kontroll.

Stemningen i filmen er passe skummel med vinden som uler, torden som skraller og store spissmus som dreper lurer utenfor huset på øya om natten. Musikken er meget dramatisk til tider. Jeg synes ikke filmen er spennende nok og klarer ikke for meg å holde på illusjonen om en stor farlig spissmus. Men filmen fungerer dog helt okei på sitt enkle vis. Filmen føles heldigvis bedre og mer intens jo mer vi kommer inn i filmen.

Jeg har sett at denne filmen har fått litt varierende kritikker. For min del var dette langt i fra en vinner, men heller ikke fullt så dårlig som mye av det andre som har blitt skapt i thrashfilmuniverset. Monstrene ser ikke særlig bra ut. De minner mer om en dårlig dokke fra barne-TV på 1980-tallet på NRK. Heldigvis får vi mest se monsterne på avstand og det er når de kommer nært på at det blir rusk i maskineriet. Det blir dog litt for åpenbart at dette bare er hunder med et gnagerkostyme på.

Alt i alt var dette langt i fra noe jeg omfavner. Filmen blir for simpelt utført. Jeg tror du skal være veldig glad i litt trashaktige b-filmer for å kunne sett stor pris på dette. Likevel er det små elementer i filmen som tiltaler meg som stemningen, samholdet i gruppen og kampen mot monsterne. Vi får også høre baben i filmen snakke svensk. Ynglingscenen min i filmen er mot slutten når gruppen forsøker å komme seg ut av den barrikaderte boligen og ut i båten ved hjelp av noen tønner som er bundet sammen. Likevel synes jeg selve enden på visen kommer litt brå på og føles som en for enkel og billig avrunding på moroa.

- The Giant Gila Monster - Den store slemme øglen

• Suite101.com
  • Derekwinnert.com
  • Basementrejects.com
  • Flipside Movie Emporium

Hollywood Pictures Corporation (II)