Anmeldelse av Dario Argento: An Eye for Horror, engelsk (britisk) dokumentar fra 2000

Dokumentar, Grøsser Spilletid: 57 minutter

Et must for alle Dario Argento-fans!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.09.2017]

Dette er en dokumentar om den italienske mesterregissøren Dario Argento. Dokumentaren setter deg raskt i stemning med smakebiter fra de beste filmene med utsøkt musikk av Goblin. Vi får se en rekke kjente stjerner, skuespillere, filmskapere og andre uttale seg om Argentos filmer. Det er store navn som John Carpenter, Alice Cooper og George A. Romero. Det er herlig å få en dypere forståelse av Argentos filmverk på kort tid. Dokumentaren gir deg mange artige og kule detaljer om Argento som filmskaper. Vi får også se Dario Argento selv fortelle om sitt forhold til film og litt av sin egen historie foran kameraet.

Vi får høre at en uttaler at Dario Argentos filmer er de mest bombastisk, stilige, mest oppfinnsomme filmene som beskriver både vold og mareritt i den italienske skrekkfilmverdenen. Dario Argento skapte en helt ny stil på slutten av 1960-tallet. Og endret med det skrekkfilmfantasiens ansikt utad. Det sies også at Dario Argento er mer redd sine egne filmer enn publikum var og er. Han har ingen politikk, moralisme eller sex. Bare rein underholdningskunst på en banebrytende måte. Hans filmpresentasjon er gått rett inn i filmhistorien. Og selv om det ikke lages mange filmer med samme oppskrift i dag er Dario Argento fremdeles populær hos mange unge skrekkfilmfans.

Først litt historie; Dario Argento ble født i Roma i 1940. Hans mor var en fotograf og hans far var filmprodusent. Det gjorde at Dario fordypet seg i kunstens verden allerede i ung alder. Dario Argento var ofte syk og da var hans eneste selskap fantasien og drømmene. Han hadde en mørk side ved seg og ville som oftest være alene å lese.

Argento levde i sin egen fantasiverden, basert på bøker fulle av rare eventyr. I tillegg leste han Edgar Allan Poes, som var hans første introduksjon til den overnaturlige verden. Han ble da absorbert inn i Poes mørke univers. Poes feberaktige hallusinerende visjoner hadde filmens drømmelignedne trekk.

Film var stort for Dario Argento. Det var for ham som å gå inn i en drømmenes dimensjon. På kino levde han i en drøm og han ble avhengig av filmer som en rus. Argento begynte sin karriere som filmkritikker og det var gjennom denne perioden at hans egen stil skulle utvikle seg. Han likte visuelt slående filmer og det delte også Sergio Leone fascinasjonen for.

Det var også Leone som gav Argento muligheten til å jobbe med film. Da skrev Dario ‘Once upon a Time in the West’ for Sergio Leone. Han skrev etter det på et eget manus og ville lage egne filmer. Men det var en vanskelig overgang for Argento som synes det var vanskeligere å lage egne filmer enn han hadde trodd. I begynnelsen tok det utrolig mye tid og fikk han mye hjelp av sin far i prosessen.

Dokumentaren har mye info, analyser og gode historier rundt Dario Argento. Det er gjennom alle disse historiene vi skjønner hvor stor influens Dario Argento har hatt i filmhistorien. Det gjør denne dokumentaren til både veldig intens og lærerik på samme tid. Vi får unike bak kamerahistorier med forklaring av både effektmakeri og annet som skal til for å realisere disse kule skrekkfilmene.

Jeg elsker Dario Argentofilmer. Det er noe med de kule mordermysteriumene hans som fenger meg stort. Derfor var jeg veldig spent på hva denne dokumentaren hadde å by på. Og jeg må si at denne filmen var både ganske underholdende og interessant på samme tid. Det å gjenoppleve inntrykk, stemninger og øyeblikk fra filmene hans er i seg selv grunn nok til å se denne filmen, men om du ikke har sett Argentos filmer er nok ikke dokumentarfilmen like overbevisende. Dette er med andre ord mer en dokumentar for fans av Argento som meg selv. Derfor ruller jeg en sterk firer for en obligatorisk film for de som liker Argentos filmografi.

Les mer om dokumentaren

• Laserdisken.dk