Anmeldelse av Saturday Night and Sunday Morning, engelsk (britisk) film fra 1960

Drama Spilletid: 89 minutter

En film om arbeiderklasserundbrenneren Arthur

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.09.2017]

Arthur Seaton er bare 21 år gammel og jobber på fabrikken hele uken. Han kompenserer dog med å skeie skikkelig ut i helgene da han går konstant og drikker. Arthur bryr seg lite om moral. For han er livet en ting som skal leves i nuet. Det gjør at han kommer opp i mye trøbbel i form av sine mange impulsive handlinger. Han får et seksuelt forhold til den gifte kvinnen Brenda, der ektemannen hennes er en god kollega fra jobben. Det topper seg når Brenda er blitt gravid og som ikke det skulle være nok så har også Arthur en yngre kvinne som han også holder på med...

Regissør Karel Reisz gjør en glimrende filmdebut med denne filmen. Filmen ble startskuddet for den britiske nye bølgen på 1960-tallet med sosialrealistiske filmer. Reisz har skapt en feiende flott film som forteller en historie på veldig realistisk vis og med et nydelig foto skutt av Freddie Francis i sort hvitt. Tittelen henspeiler på hvor annerledes ting kan fortone seg fra lørdag kveld til søndag morgen. Akkurat der er filmen utrolig god på å fange øyeblikk.

Hovedrollefiguren er en skikkelig arbeiderklassebråkebøtte. Arthur Seaton tar flere og flere sjanser og tror han er uovervinnelig. Rundbrenneren Arthur har for mye baller i luften samtidig. Filmen bygger hele veien opp til det store vendepunktet. Skuespiller Albert Finney storspiller i rollen som Arthur Seaton. Han blir det ubestridte midtpunktet i filmen og har en stor sjarme og formidler en djevelsk luring som tror han kan lure alt og alle.

Filmen har mange både kule og morsomme øyeblikk. Liker hvordan filmen har en del humor mellom de mer dramatiske øyeblikkene som eksempelvis den humoristiske øldrikkekonkuransen og alle de merkelige bortforklaringene om hva som egentlig har skjedd med hovedpersonen når han skader seg på diverse vis. Ofte kan han ha flere forskjellige forklaringer til forskjellige folk og da får han problemer med å holde masken.

Vi får malt bilde av en rastløs bølletype som finner på utrolig mye rart for å more seg selv og andre i sin omgangskrets. Noe er mer av det harmløse slaget som da han legger en død rotte i materiellhaugen til jentene på fabrikken, men det blir også litt mer alvorlige spøker som da han skyter en nabo med luftgevær i rumpen flere ganger. Og da hun buster ham truer han henne med våpenet.

Vi får med andre ord flere ganger se i filmen at hovedpersonen ikke har den helt rette moralen og klarer ikke skille mellom hvor spøken ender og hvor alvoret overtar. Dette ser vi også på mange av valgene han tar igjennom filmen. Det er akkurat som om hovedpersonen aldri blir helt voksen.

Han lever et spøkete liv der han leker rundt med alle damer og ikke tar noen andre enn sin egen underholdning seriøst. Med det skjønner vi raskt hva som kommer til å skje videre også etter at filmens handling tar slutt. Vi kjenner igjen typen og vet hvilket liv han vil få med drøssevis av skilsmisser på grunn av de talløse sidesprangene som han ikke klarer å motstå.

Dette er en svært solid film som skaper mange små og store øyeblikk. Regissør Karel Reisz forteller filmens realistiske historien med innslag av en del humor som spriter opp underholdningsverdien. Hovedrollefiguren Arthur er en ‘bad boy’, som blir levende formidlet av fire ganger Oscarnominerte Albert Finney. Finney storspiller og gjør filmen virkelig verdt å se. Jeg ruller en knallsterk femmer på terningen for en stødig britisk klassiker som har mye å stille opp med.

Omtalespalte: Klassiker

Les flere spalteomtaler: Klassiker