Anmeldelse av Mer moro i Bakkebygrenda (Mer om oss barn i Bullerbyn), svensk film fra 1987

Familie Spilletid: 89 minutter Aldersgrense: Alle år

Vinter i Bakkebygrenda

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.09.2017]

Året er 1928. Vi drar tilbake på besøk i Bakkebygrenda, som er et lite tettsted i Småland. Der møter vi igjen barna som bor der. Vi får se hva Lisa, Bosse, Lasse, Britta, Anna, Olle og lille Kerstin finner på i vinterhalvåret. Vi blir med dem gjennom lek og moro om høsten, vinteren og våren. De baker julekaker, kjører kanefart og lager tinnsoldater. De går på skøyter og Lisa får sitt eget lam, og Lille Kerstin griser med skokrem imens barnepikene kysser frosker i håp om å finne en prins...

Denne gangen begynner filmen på slutten av sommeren og barna lengter allerede mot juleferie. Vi ser barna være med på raking av høstløv, pløying, tyttebærplukking, tresking, maling av kjøtt, julebakst og andre juleforberedelser. Barna gleder seg over den første snøen. En gang det blir snøstorm må de søke ly hos den arge skomakeren. Du får også være med på den fine julefeiringen i Bakkebygrenda. Jentene ønsker seg glansbilder til jul. Vi blir med på en skøytedag der Lasse er uheldig og går i råken i isen. Vi blir også med barna inn i et nytt år når de feirer nyttårsaften.

Videre har barna har mange artige aprilspøker. Jentene leker kongerike og fanger en frosk som kan bli til en prins om den kysses. Et lam blir med på skolen. Vi får også oppleve mer av den slemme skomakeren og den koselige bestefaren i bygda. Filmen er episodisk lagt opp og skildrer alt det rare og moro barna finner på. Det blir også som vanlig litt rivalisering mellom guttene og jentene.

Alt er bygget på den svenske forfatteren Astrid Lindgrens bøker om Bakkebygrenda. Det var et sted hennes far vokste opp og bøkene er inspirert av hennes egne barndomsminner. Dette er oppfølgeren til filmen, ‘Alle vi barna i Bakkebygrenda’ som kom i 1986. Igjen får vi en visuelt tiltrekkende film regissert av Lasse Hallström. Han viser at han kan lage film, selv om første omgang var hakket hvassere.

Dette er en sjarmfull film fra en gammeldags grend. Disse Bakkebygrendafilmene er tvers igjennom koselige med mye lek og moro og samspill mellom naboer, barn som voksen. Det gjør filmen svært egnet til underholdning for både liten og stor, men i bunn og grunn er dette mest ymtet på barna. Filmen er ikke like minneverdig som den første, men har også en del å komme med. Den er nok et obligatorisk skue om du likte den første filmen eller bare er fan av Astrid Lindgren. Barn kan lære noe av fortiden gjennom filmer der handlingen tok plass for snart 100 år siden.

- Alle vi barna i Bakkebygrenda - Leken sommersteming i Bakkebygrenda

- En trettimeters reise - Varmt og sjarmerende om smak og behag