Anmeldelse av Cannonball Run 3 (Speed Zone!), amerikansk film fra 1989

Biljakt, Komedie, Action Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: 11 år

Tredje runde med det elleville billøpet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.09.2017]

Det arrangeres et nytt ‘Cannonball Run’ og alle de bilgale er klar for å måle krefter mot hverandre. Charlie Cronan er en fartsglad mann. Han jobber for den rike klysen Leo Ross som behandler ham svært dårlig. Cronan parkerer bilene for Ross. Cronan får låne bilen til Ross en helg mot at han ikke får en ripe i lakken. Ross vil ha Cronan til å kjøre bilen hans i årets ‘Cannonball Run’ med den heite damen Tiffany som passasjer.

Filmen åpner på veien med en Lamborgnini Countach som kjører på veien i stor fart. I bakgrunnen ser vi politiet som jager bilen og har satt opp en veisperring. Et sted i nærheten står en bestefar og hans barnebarn og kaster flate steiner som skal hoppe på vannet. Snart får de se kommer Lamborgninien i stor fart og hoppe på vannet på samme måten som de flate steinene.

Noen av rollefigurene har forberedt seg bedre enn andre til det store løpet. Noen av dem bruker omtrent alle tyvtriks i boken for å holde de andre bilene bak seg. Det er alt fra å rapportere inn alle nummerskiltene til politiet til å stoppe en ferge. Likevel blir det veldig jevnt mellom bilene. Vi får mange scener der biler kjører opp på siden av hverandre og shower off før en etter en lang stund plutselig bestemmer seg for å trykke gassen helt i bånn og dra fra.

Dette er ikke like stjernespekket som de andre ‘Cannonball Run’-filmene. John Candy er det komiske alibiet i denne filmen. Han spiller hovedrollen og skal er omtrent som en blanding mellom Burt Reynolds og Dom DeLuise. Den eneste linken til de andre ‘Cannonball Run’-filmene er selve billøpet og Jamie Farr som også spiller Sheiken i de to første filmene. I andre mindre roller finner vi mindre stjerner som Alyssa Milano, Eugene Levy (Faren til Jim fra American Pie), Peter Boyle (Alle elsker Raymond) og Lee Van Cleef (Den gode, den onde og den grusomme).

Filmen har en veldig langtekkelig og traust oppbygging. Det tar med andre ord veldig lang tid før filmen kommer skikkelig igang. Og når den først kommer i gang det så er dette ikke stort å skryte av. I forhold til de to første filmene er heller ikke bilkjøringsscenene noe å skryte over her heller. Dette ser med andre ord veldig tradisjonelt ut og regissør Jim Drake får ikke dette til å flyte så bra. Det var med andre ord ikke god nok CV å ha regissert ‘Politiskolen 4’, som oppkjøring til denne filmen. Bilene er heller ikke så kule og den helsprø atmosfæren er litt borte sammen med all energien. Dette ser mer ut som en b-film i forhold til den første filmen.

Komikken er tidvis elendig også med mange alt for dårlige poenger. Selv ikke en moroklump som John Candy klarer å redde dette synkende skipet helt. Candy forsøker å skape komikk ut av ingenting som da baben Tiffany skal sitte på med ham i bilen og han blir så tørr i munnen at han knapt kan snakke. Dette virker bare for dumt og ser og høres både svært lite morsomt og for den saks skyld troverdig ut. Det blir også mye forsøk på komikk ut av sjåfører som ikke følger med på veien. Eller at et fly lander på Interstate 80 istedet for ‘Runway 8’. Det blir også missforståelse på et fly når en franskmann spør om sidepassassjeren vil ha peanuts, på en måte som den høres ut som penis.

Historien er også svært enkel, men manuset fokuserer litt for mye på rollefigurer som ikke kjører bil, og det er for min del en uting i en slik film. Jeg skjønner dog at siden det er såpass mye nye rollefigurer så må man bruke litt tid på å introdusere dem, men dette ble litt for mye tid investert som ikke akkurat er det man kan kalle kvalitetstid. Vi følger også politiet i filmen, som kanskje er en del av Politiskolen-regissørens verk.

Dette ligger å slurer mellom en ener og toer på terningen. For deg som liker bilfilmer er kanskje dette noe å få med seg med tanke på at den er i serie med filmserien om ‘Cannonball Run’. Likevel er det ganske klart at det filmene bare blir dårligere og dårligere film for film. Denne er også merkbart dårligere enn den andre filmen og milevis unna den første. Filmen blir riktignok litt bedre etterhvert, men den bruker lovlig lang tid på å komme i gang. Det gjør at dette såvidt fortjener en svak toer på terningen fordi den har sine små øyeblikk der den glimter litt til, selv om ikke filmen har mye å stille opp med.

- Verdens Aller Sprøeste Bilrace - Ny omgang vilt billøp
- Verdens Sprøeste Bilrace - Banal underholdning med masse fete biler

- Politiskolen 4 - Borgere på vakt - Noe av den letteste form for humor som er laget

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.

Les flere spalteomtaler: Komedie

• Aisle Seat