Anmeldelse av Vinden som ryster kornet (The Wind That Shakes the Barley), engelsk (britisk) film fra 2006

Drama, Historie, Krig Spilletid: 127 minutter

Brutal og vakker krigsfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.09.2017]

På 1920-tallet i Irland går arbeidere fra by og land sammen for å starte en geriljahær. Med denne hæren skal de kjempe for frihet mot de hensynsløse patruljene sendt av Storbritannia. Vi følger Damien som dropper en lovende karriere som lege, og blir med broren Teddy i den farlige og voldelige kampen for Irlands frihet. De britiske soldatene blir regelrett møtt med samme mynt og blir drept og utryddet av IRA. Mye står på spill og det er viktig å kunne stole på folk ellers kan det ende katastrofalt. Vi blir med Damien i hans kompromissløse kamp for frihet. Det er en kamp som også etterhvert skal skape splid i egne rekker...

Dette er en meget sterk, vakker og voldelig krigsfilm. Vi får en god beskrivelse av hvordan irene ble tvunget til å gjøre motstand da britene terroriserte befolkningen og forsøkte å underkue dem. Fra før har jeg sett Michael Collins som også handler om irlands kamp for uavhengighet, men denne filmen skildrer ting litt fra andre sider og er mer landsbysidens kamp mot frihet fra koloniherrene.

Mesterregissøren Ken Loach har igjen slått på stortrommen og presterte til og med å vinne Gullpalmen i Cannes for denne filmen. Loach har en imponerende regiliste med nærmest klassikere fra hvert tiår siden slutten av 1960-tallet. Her har Loach laget en solid og estetisk vakker film om noe så fælt som krig. Loach gir oss en lettfattelig filmfortelling om mot, kjærlighet og frihet. Dette er også en god historieleksjon som viser hvordan det kan ha vært på landsbygda under frihetskampen i Irland.

Filmen har en del grove voldsskildinger, men de er på sin plass for å skildre krigen der Irlenderne ble undertrykket så til de grader og følte seg presset til å ta igjen. Vi får se at britene dreper, voldtar, mishandler, ødelegger og brenner ned hjemmene til de stakkars irlandske befolkningen. Damien går sterkt inn i krigen som etter hvert kompliserer forhold til familie, kjæreste og livet ellers for den lovende legen. Og til tross for at dette er veldig voldsomt er filmen også dypt troverdig. Vi får malt et bilde av en håpløs situasjon for de menneskelige rollefigurene vi følger. Jeg får med andre ord noen mildt sagt fengslende rollefigurer som jeg tror helt og fast på i filmen.

Dette er en krigsfilm som skiller seg litt ut i mengden. Den gir oss en konflikt som engasjerer og særlig med tanke på all urettferdigheten som irlenderne går igjennom. Regissør Ken Loach har med andre ord laget en veldig sterk krigsfilm som slår godt i magen til tider. Vi får se de brutale konsekvensene av en slik krig. For min del er det bare småting som gjør at ikke filmen får full pott, men vil presisere at innenfor sitt segment er dette en skikkelig storfilm.

- Jeg, Daniel Blake - Sosialrealismens far slår hardt fra seg
- Kes - Hauken Kes betyr en forskjell for en ung plaget gutt