Anmeldelse av Bluebeard, amerikansk film fra 1944

Grøsser, Thriller Spilletid: 73 minutter

En morder går løs...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.09.2017]

Innbyggerne i Paris blir advart om å være på utkikk etter en "Bluebeard", det vil si en morder av unge kvinner. Vi entrer filmen i det Lucille og hennes venner er ute å går en kveld. Da møter de på en skremmende og høyrest skikkelse i en bakgate, men det viser seg bare å være Gaston Morell. Han jobber i byens dukketeater som puppeter og stemme bak dukkene. Han forsikrer dem om at de ikke har noe å være redd for. Men skjuler den tilsynelatende harmløse dukkekunstneren noe?

Gaston Morrell er en rik og mektig mann. Han har vært gift med en rekke vakre kvinner som alle er blitt mystisk forsvunnet. Og nå er han ute etter nok en kone. Og den nye konen skal etterhvert avsløre den mørke hemmeligheten til Morrell...

Dette er en typisk b-film som det ble laget haugevis av på nittenførti og nittenfemtitallet. Etter den stemningsskapende åpningsscenen i bakgaten, drepes stemningen totalt av rundt fem minutter av en dukketeaterforestilling med medfølgende ekte operasangere og alt annet som hører til. Og resten av filmen klarer igrunnen aldri å bygge opp noen god horrorstemning. Dette blir heller en litt traust og kjedelig forestilling som inneholder litt for mye dukketeater.

Filmen har med andre ord ikke så mye å spille på. Den har dog noen fine små mørke hemmeligheter som ligger å lurer i bakgrunnen, men filmen fortelles heller mer tradisjonelt og lyst. John Carradine er dog god i hovedrollen og han klarer å mane frem et nyansert bilde av en seriemorder. Jeg vet at jeg avslørte det, men det ligger dessverre litt for åpent i filmen, og er noe som blir alt for opp i dagen. Carradine maler en veldig menneskelig versjon av en morder. Han er både karismatisk og har bra med følelser.

Regissør Edgar G. Ulmer er jeg ikke så kjent med og dette er den første filmen jeg ser av ham. Han er kjent for andre filmer som "The Black Cat", "Strange Illusion" og "Detour". I mine øyne var ikke “Bluebeard” noe jeg kommer til å se på flere ganger, og heller ikke en god portal inn i Ulmers regifilmografi. For min del blir “Bluebeard” for anonym og uhåndgripelig for meg. Jeg sier ikke at det er en dårlig film, bare en film for litt spesielt interesserte. Jeg vet også at filmen av enkelte har fått god kritikk, men i min bok ble dette veldig midt på treet.

Filmen skiller seg litt ut med en passe kunstnerisk blanding for å være B-film, men jeg trekker en del fordi filmen i mine øyne ikke er særlig underholdende. Da kan det så være at filmen har et fantastisk kameraarbeid der skygger og sett står i fokus. Dette er heller ikke noen utpreget horrorfilm på noen som helst måte, selv om den inneholder en seriemorder som hovedperson. Jeg ruller en grei treer på terningen for en film du skal være litt entusiastisk til for å virkelig like.

- The Amazing Transparent Man - Overfladisk, men ikke helt uten underholdningsverdi.

Omtalespalte: B-film

• Radio Times
  • Cinema em Cena
  • Rbmoviereviews.com
  • Thespinningimage.co.uk

Producers Releasing Corporation (PRC)