Anmeldelse av Kalle Blomkvist og Rasmus (Kalle Blomkvist och Rasmus), svensk film fra 1997

Spilletid: 78 minutter Aldersgrense: 7 år

Tre skurker kidnapper far og sønn

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.09.2017]

Vi befinner oss i en søvning, svensk småby på 1950-tallet. Filmen åpner med kampen mellom ridderne av den hvite rosen (Barna: Kalle, Anders og Eva-Lotta) i krig med ridderne av den røde rosen (Barna: Sixten, Benke og Jonte). Kampen dreier seg om Stormumriken - en tilsynelatende helt alminnelig stenfigur.

En natt når de hvite rosene skal vinne tilbake Stormumriken, blir de vitne til at en professor og hans fem år gamle sønn, Rasmus, blir kidnappet av tre ukjente skurker. Professoren har funnet opp et nytt og fantastisk metall, som skurkene vil ha kloa i. Dette er en jobb for mesterdetektiven Kalle Blomkvist. Sammen med barna i den hvite rosen henger han seg på skurkene for å redde Rasmus og professoren, men slike skurker er ikke til å spøke med...

Dette bygger på en bok av Astrid Lindgren med samme navn som filmen. Jeg var ikke overbegeistret over den første filmen ‘Mesterdetektiven Blomkvist’ fra 1996, men den underholdt meg greit. Oppfølgeren har det samme litt triste 1950-tallspreget. Jeg vil si at den første filmen og den andre filmen ligner mye på hverandre. Oppbyggingen og plottet er for det første svært lik og istedet for en skurk er det tre skurker i oppfølgeren. Igjen begynner oppfølgeren også litt tregt. Jeg liker ikke helt denne kjedelige leken hos barna som er formidlet på en måte jeg ikke engasjeres av.

Vi får dog en dramatisk scene etter noen minutter der Anders faller når han balanserer på en høy mur. Anders tar fatt i en planke som stikker ut av muren. Nå må hans venner finne et tau før planken knekker. Der blir det litt dramatikk, selv om scenen ikke er helt like spennende som jeg hadde håpet på med litt småting som ikke sitter helt i teknikken.

Heldigvis begynner det å skje noe allerede etter kvarteret, og det skulle bare mangle da filmen bare varer knappe 1 time og 14 minutter. Da begynner det å skje noe spennende i le av mørket. Noen skumle menn tar Rasmus og professoren inn i en bil. Det gjør at Eva Lotta presser seg inn i bilen for å se hvor skurkene tar veien. Kalle og Anders forfølger skurkene på motorsykkel.

Göran Carmback er ikke den beste regissøren som har regissert Astrid Lindgrens litteratur. Jeg hadde håpet på en mer solid film enn dette. Jeg vet at dette er laget for barn, men dette ble aldri spennende nok for meg. Filmen er dog inne på spenningsmomenter underveis. Rammehistorien er veldig enkel. Det er også litt for åpenbart hva som kommer til å skje. Den veslevoksne Rasmus er det kuleste innslaget i filmen. Han er passe morsom og smart, og forsnakker seg ofte. Vi får også se at den ene av skurkene har et større hjerte for ungene enn de andre. Det gjør dette hakket mer barnevennlig.

Alt i alt var dette en helt ok film som passer langt bedre for barn enn for voksne. Jeg er stor fan av barnefilmer, men synes også de bør være litt mer spennende. Barn tåler mye mer spenning enn dette. Men filmen er helt grei, selv om da andre Astrid Lindgren-filmene har mye mer å komme med innenfor sjarme og stemning. Dette var en langt enklere og mer typisk filmoppskrift enn de andre Lindgrenfilmene. Jeg ruller en veldig forsiktig treer.

- Mesterdetektiven Blomkvist - Detektivgutten og vennene hans er på sporet av en morder

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood