Anmeldelse av Transcendence, amerikansk film fra 2014

Action, Drama, Thriller, Sci-Fi Spilletid: 119 minutter Aldersgrense: 11 år

Transcendence - Trailer 12.02.2014

Sci-fi-thriller om kunstig intelligens

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.09.2017]

Doktor Will Caster (Johnny Depp) er en av verdens fremste forskere på kunstig intelligens. Hans livsprosjekt er å skape en datamaskin kan samle all menneskelig kunnskap fra historiens begynnelse, men også lære, utvikle seg selvstendig, og ikke minst føle. Det gjør Caster til en kontroversiell mann som blir hovedmål for antiteknologiske ekstremister som ønsker å stanse en potensiell fare for menneskeheten. Men i forsøk på å stoppe Will, utløser de isteden Casters store drøm: å gjøre ham til deltager i sitt eget eksperiment. Vi følger kona Evelyn (Rebecca Hall) og bestevennen Max (Paul Bettany) i forsøket på å redde Will, men i samme slengen blir deres største marertitt en virkelighet. Fri fra sine kroppslige begrensninger, blir Wills tørst etter kunnskap til en ustoppelig higen etter makt, og det eneste som synes klart er at ingen aner hvordan han kan stoppes...

Jeg hadde ingen som helst forhåpninger på forhånd før jeg så denne filmen. Det eneste jeg visste var at jeg elsker temaet kunstig intelligens. Det er igrunnen kanskje mitt ynglingstema innenfor sci-fi-film og film forøvrig. Og akkurat den biten var greit implementert i denne filmen. Jeg liker at vi ikke vet helt hvor dette tar veien, selv om slutten er noe begrensende, så likte jeg den også på sitt mer enkle vis. Men om du ikke er spesielt teknologiinteressert og ikke liker tanker om tenkte fremtidsscenarioer, er det bare å stoppe å lese og ‘skippe’ denne filmen med en gang.

Filmens handling kunne i teorien fungert på virkelig, bare man hadde kommet langt nok frem i tid. Det at vi får en kunstig intelligent mann som lever i et datasystem er en kul tanke og jeg likte måten filmen implementerer den biten i seg. Filmen sliter dog mer med å skape en spennende nok historie rundt dette kule konseptet, men det hele blir i alle fall altoppslukende på grunn av temaet og en passe grei nok gjennomføring, for en stakkars programmerer, teknologiinteressert og filmnerd.

Denne filmen tar en helt annen retning enn ‘Ex Machina’ fra 2015, men viser mer av løpet til en kunstig intelligens som slippes fri. Nå var også ‘Ex Machina’ en mye bedre film, men dette er jammen meg ikke dumt om du liker tematikken og liker å filosofere om fremtiden som nok blir formet mer og mer i retning av kunstig intelligens. ‘Transcendence’ gir deg en tenkt pekepinn på hva du kan få i fremtiden om ikke menneskeheten følger med i timen. Men likevel tar ikke denne filmen like mye av som eksempelvis Luc Bessons ‘Lucy’ fra 2014. ‘Transcendence’ er også noe mer rolig i historiefortellingen og har ikke like mye action i seg som ‘Lucy’.

Regien er debutanten Wally Pfister som gjør sin første spillefilm som regissør. Men til tross for dette er han ingen nybegynner i filmyrket, han har nemlig vært ansvarlig for fotoet på Christopher Nolan-filmer som Batman Begins, The Dark Knight, The Prestige og Inception. Og ‘Transcendence’ ser også veldig fin ut reint visuelt sett, men Pfister har noe igjen på fortellerteknikken, for å nå opp til mesterregissøren Christopher Nolan. Dette er heller ikke noen Oscar-film reint skuespillermessig, til tross for noen store navn på plakaten. Johnny Depp gjør en helt okei rolletolkning i filmen. Han er et kjent og pent fjes å hvile øynene på og spiller en oppskriftsmessig rolle i filmen. I andre roller finner vi kjente fjes som Morgan Freeman, Paul Bettany (A Knight's Tale, Et vakkert sinn, Dogville og Da Vinci-koden), Cillian Murphy (Batman Begins og Inception), Kate Mara (House of Cards - Sesong 1) og Rebecca Hall (Frost/Nixon og The Prestige).

Denne filmen var gøyere å se enn jeg hadde forventet med oppdaterte syn på fremtiden. Filmen har et kult konsept, men mangler en bedre nerve underveis i filmen. Det er dog et moment med en ukontrollerbare kunstige intelligensen som vi ikke vet hvor vil ta veien, men i bunn og grunn er nok dette langt i fra så vellykket som det kunne ha blitt. Med andre ord var dette langt i fra en toppfilm og er som sagt bare interessant for spesielt interesserte som meg. Filmen har mye å gå på når det gjelder å skape en mer helhetlig fortelling. Dette føles litt innadvendt og stillestående med masse ting som man aner skjer i bakgrunnen. Vi får se noe, men jeg hadde forventet en bedre oppdatering om hva som virkelig foregår for folk som ikke automatisk er oppdatert innen temaet. Jeg tenker da på deler av filmen som ser litt magisk ut, men som jeg med mye bakgrunnsinfo kan gjette meg til hva teknologien i all sin enkelhet består av. Men en helt okei film som jeg synes var gøy, men som objektivt sett ikke kan få mer enn terningkast 3 på terningen.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge - Stødig piratunderholdning fra Rønning og Sandberg
- The Lone Ranger - En utrolig flopp!
- Dark Shadows - Perfeksjonisten Burton!
- The Rum Diary - Uforutsigbar godbit
- Pirates of the Caribbean 4: On Stranger Tides - Nå holder det...
- The Tourist - Voksen og stilfull
- Public Enemies - Johnny Depp sterk som gangsterraner
- Sweeney Todd - Demonbarbereren fra Fleet Street - Depp som den dødelige barberen i en skrekkmusikal
- Pirates of the Caribbean - Dead Man's Chest - Visuelt flott, men kanskje litt for lang
- Charlie og sjokoladefabrikken - Rart og fortryllende sjokoladeeventyr
- Pirates of the Caribbean - The Curse Of The Black Pearl - Perfekt sjørøverunderholdning!
- Astronautens kone - Sjangermiks som kan ta deg hvor som helst
- Donnie Brasco - Solid undercover mafiaunderholdning