Anmeldelse av The Night of the Hunter, amerikansk film fra 1955

Film-Noir, Thriller, Drama Spilletid: 93 minutter

Den ubehagelige predikanten!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.09.2017]

Vi befinner oss i West Virginia på 1930-tallet, ved Ohio River. Der møter vi den spesielle predikanten Harry Powell. Han benytter bibelen kreativt til å rettferdiggjøre sine handlinger som morder og lovbryter. En dag blir han tatt for biltyveri. Da havner han på samme celle som dødsdømte Ben Harper. Der får Harry snusen i at 10 000 dollar er gjemt et sted hjemme på gården hos Harper.

Etter soningen drar Harry rett til Harpers by for å finne pengene. Han innynder seg hos lokalbefolkningen og gifter seg også med Harpers kone for å få fritt armrom i søken etter pengene. Men Harpers kone vet ingenting om hvor pengene er gjemt. Det gjør riktignok barna, som også har lovet faren å ikke snakke om hvor pengene er gjemt til noen. Etterhvert tilspisser situasjonen seg på Harper-gården når Powell setter hardt mot hardt for å bli rikere...

Filmen åpner med noen dame som forteller noen barn om falske profeter. Etter hvert skjønner vi virkelig hva hun snakker om, fordi Harry Powell er en så falsk kristen person som man finner. Han har også tatovert ‘L-O-V-E’ på fingrene på den ene hånden og ‘H-A-T-E’ på den andre. Robert Mitchum spiller ulven i fåreklær på psykopatisk vis. Det er så ille at man igjennom hele filmen bare venter på at noen skal avsløre hvem han virkelig er.

Vi følger de to barna John og Pearl Harper i deres harde hverdag der den slemme stefaren Harry Powell bare forsøker å få en del av pengene. Men barna holder lenge sitt ord, men da moren blir under Powells makt, blir det vanskelig for dem å like seg i hjemmet. Hele veien truer den harde predikanten Harry Powell i bakgrunnen og steller istand trøbbel for ungene. De er med andre ord ikke helt trygge, selv om de får ham på en del avstand. Powell er nemlig en rollefigur som er troende til å finne på hva som helst.

Denne filmen likte jeg ganske godt. Den skiller seg bra ut i mengden og er litt småubehagelig å se til tider med et ganske fiffig konsept og utvikling i filmen. Robert Mitchum er også kostelig sleip i denne rare hovedrollen som er blant hans beste roller på det store lerretet. Tidvis er dette ikke så langt unna 'Cape Fear' i måten Mitchum spiller på psykologisk spenning i rollefigurens sadistiske vesen.

Regien er svært solid ved Charles Laughton. Vi får mange gode scener. Filmen er klassisk skrudd sammen med ganske mange kule scener med små detaljer som en god del frosker, ekorn, harer, rever og annet i bakgrunnen. Vi får også noen nydelige bilkjørescener i begynnelsen av filmen. Og ellers mange fete scener med en syngende og ridende Robert Mitchum i bakgrunnen.

Filmen er laget i sort/hvitt som en skikkelig vellykket film noir-klassiker. Filmen er bygget opp som en spekulativ thriller som blander inn religion på en lite fordelaktig måte. Fotoarbeidet og scenografien er vellykket skrudd sammen med kul lyssetting og skyggearbeid i skjønn forening. Det hele er med å skape den store kampen mellom de uskyldsrene barna og den onde predikanten.

Alt i alt er dette en film som virkelig skiller seg ut i mengden. Dette er med rette en stor klassiker som har fått alt for lite oppmerksomhet. Det gjør at de fleste ikke har sett denne filmen, men er en skikkelig perle som fortjener å bli trukket frem i lyset. Digger den uhyggelige atmosfæren i filmen. Den gjør filmen ganske så underholdende på en god måte. Jeg kan ikke annet enn å rulle full pupp på denne svært gledelige overraskelsen i klassikerjungelen der ute. Dette er en film du sjelden finner maken til. Det er skikkelig deilig med en kul film-noir-klassiker til tider. Har aldri sett det helt på denne måten før.

Omtalespalte: Klassiker

Les flere spalteomtaler: Klassiker