Anmeldelse av Slå til, karer! (Più forte, ragazzi!), italiensk film fra 1972

Action Spilletid: 103 minutter

Luftens cowboyer!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.09.2017]

Plata og Salud er to piloter som driver forretninger på skyggesiden. For å hjelpe en venn som er i økonomiske vanskeligheter blir de to pilotene med på forsikringssvindel. De bestemmer seg for å iscenesette en flyulykke, men flyet er i så dårlig stand at de må nødlande midt i jungelen. De befinner seg nå i Sør Amerika midt ute i gokk. Etter litt vandring finner de et gruvesamfunn. Plata og Salud vil selvsagt tjene penger, men slåss med den fryktede diamant-kongen som står i veien for deres nye ‘forretninger’...

Hvorfor denne filmen har navnet Trinity 3 på norsk vet jeg ikke. Dette tar jo plass minst hundre år etter den orignale Trinity-filmen, men det kan være at de er etterkommere av Trinytybrødrene? Bakpå coveret blir filmen beskrevet som en westernkomedie, men personlig synes jeg denne filmen ikke hadde så mye felles med western å gjøre. Hovedpersonene er dog røffe karer, men er mye bedre med nevene enn med pistolene og at de har byttet ut hester med fly.

Filmen hopper sykt mye i tid. Fra en scene til en annen kan det gjerne ha gått en måned eller to uten at filmen utbroderer det noe særlig. Det er flere ganger jeg lurte på: Hvordan gikk dette til? Eller, hva har skjedde her? Blant annet havner begge kameratene i fengsel. I scenen etter er Terrence Hill utenfor cellen. Og slike scener er det flere av.

Det er også litt mye forskjellige scener som er klippet sammen som et lappeteppe. Mange av scenene virker litt som om de litt tilfeldig er med i filmen. Filmen har dog en rød tråd og en liten historie, men fortellerteknikken er ikke på sitt beste. Mange av scenene virker nesten litt improvisert frem eller bare er med fordi filmen ikke har noe bedre å vise. Det er med andre ord en del eksempler på slike ‘What the fuck’-scener som blant annet en biljardscene som kommer helt ut av det blå og ikke passer inn i filmen i det hele tatt.

Kampscenene er flere, men ikke særlig vellykkede. De fremstår som Spencer og Hill på sitt mest ujevne og skapt på rein rutine. Men liekvel er disse kampscenene med på å gjøre dette til en Spencer og Hill-film, slik vi er vant med fra gammelt av. Filmen har bra sjarme, og det lever den lenge på, men det er det. Jeg liker best de enkle men røffe typene som er råskinn bak flyspakene og slår fra seg når det gjelder.

I denne filmen begynner Bud Spencer og Terrence Hills rollefigurer som kollegaer. Det er nok der denne filmen skiller seg mest ut. Vanligvis pleier de å ha en liten tornefull vei som enstøinger før de blir på lag. Igjen er det Terrence Hill som spiller den største og beste helten som selv klarer å beseire den mye mer kraftig Bud Spencer i kamper, fordi han er mye raskere. Jeg heier igrunnen alltid mest på Bud Spencer, da han har mer karakter og ser kulere ut enn ‘pretty boy’-Terrence Hill. Men de er dog et bra team sammen.

Denne filmen er Bud Spencer og Terrence Hill på det jevne. Filmen har passe greit driv og har noen herlige røveraktige rollefigurer. Det er alltid fett å se Spencer og Hill på film, selv om mange av filmene er svært like i oppbygning. Det er også denne filmen, men selv om den har masser av sjarme, kunne jeg tenkt meg mer humor mellom slagene. Vi får et friskt innslag med masse flott Sør Amerikansk natur som krydrer filmen, men det kunne med fordel ha vært skrevet et bedre manus for å binde filmen sammen. Likevel blir dette aldri kjedelig og noen kule scener og øyeblikk er det jo innimellom.

- God Forgives... I Don't! - Kampen om skattekisten!

Omtalespalte: B-film

Les flere spalteomtaler: B-film