Anmeldelse av Trinity Is STILL My Name! (...continuavano a chiamarlo Trinità), italiensk film fra 1971

Komedie, Western Spilletid: 120 minutter

Den beste Trinity-filmen!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.09.2017]

De to brødrene Trinity (Terence Hill) og Bambino (Bud Spencer) møttes i hjemmet der de vokste opp under et skikkelig herremåltid. De to brødrene drar så ut sammen for rane, men ender heller opp som tapre redningsmenn. De kaster seg da inn i kampen mot en bande våpensmuglere. Det blir en stor utfordring selv for de to karene som slår og skyter godt fra seg...

Begynner med at Bud Spencer kommer til noen rømte fanger som holder på å lage mat. Han ber først om han kan få låne litt ammunisjon, før han raner dem for maten deres. Litt etter holder de på å lage ny mat og da kommer bror nummer to og tar maten deres. Det skaper dårlig stemning i leiren hos de sultne fangene som må bite i gresset.

Deretter bærer det hjem til familien til Trinity. Der får vi virkelig se hvem de to brødrene kommer fra. Foreldrene er også veldig opptatt av å spise godt. Etter dette bærer det ut på prærien. Der forsøker de å rane en familie, men ender istedet opp med å gi penger til den fattige familien istedet.

Digger Trinitybrødrenes selvtillit. Brødrene møter mange store kjeltringer som tror de har overtaket. Og det er fornøyelig å se hvordan de takler skurkene. Vi får også se dette flere ganger i filmen at brødrene prøver ofte å være slemme, men ender som regel opp som skikkelige good-guys. Etterhvert går det rykter om at brødrene er føderale agenter. På en saloon møter de den dyktigste pokerluringen Wildcard. Det ender i et voldsomt pokerspill der alle tror de har toppkort. Det ender opp i en revolverduell med Wildcard, der Trinity viser ham vestens desidert vestens raskeste revolvernever.

Dette er en skikkelig god spaghettiwestern og en av de beste Bud Spencer filmene i mine øyne. Digger handlingen i filmen. Det blir mye bra humor i filmen. Dette har et ganske artig og har et kult manus med masse kvikke replikker. Vanligvis pleier slåssingen å være det morsomme i filmene men denne filmen er mer variert og har veldig mye annet å by på enn den tradisjonelle Hill og Spcencer-slåssingen som er helt lik i nesten alle filmene. Munker blir presset til lugubre planer, og Bambino får bekjenne sine synder. Det er ikke rent mange og munken får en seanse han sent vil glemme.

Alt i alt ble jeg meget positivt overrasket over denne filmen som fremstår som både fornøyelig og sjarmfull. De slåss først etter en time. Liker at slåssingen kommer mer som en bonus i denne filmen enn som hovedunderholdning. Vi får også mye bra humor som jeg ler høyt av. Det er jo litt lett å se hvor dette tar veien, og filmen har ikke så mange overraskelser. Likevel er dette overraskende gøy å se på grunn av all den flotte humoren og kule handlingen. Vi får et episk oppgjør i saloonen San Jose. Dette er en veldig solid b-film med stor sjarme og stor underholdningsverdi.

- To helskrudde agenter - Agentkomedie med Bud Spencer og Terence Hill

• Filmdungeon.com

Italia

Italiensk

West Film

«Johnny English Strikes Again»

«Andrea Bocelli - Musikkens stillhet»

«For vi er gutta»

«Kristoffer Robin og Ole Brumm»

«Mary Shelley»

«Nothing Like A Dame»