Anmeldelse av The Omega Man, amerikansk film fra 1971

Sci-Fi, Katastrofefilm Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: 16 år

Ambinomutanter mot det siste mennesket

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.09.2017]

Vi skal en til en alternativ fremtid. Biologisk krigføring har nesten tilintetgjort livet på jorden. Los Angeles er en øde spøkelsesby hvor Robert Neville fortvilet kjører rundt på jakt etter forsyninger om dagen. Om natten er det noen skumle muterte mennesker som regjerer med en uhyggelig og destruktiv leder i spissen ved navn Mathias. De er ute etter Nevilles blod, men en ung dame ved navn Lisa er ute etter å redde Neville , da han kan sitte på nøkkelen til menneskets overlevelse...

Dette er den andre filmatiseringen av den amerikanske forfatteren Richard Mathesons bok ved navn ‘I Am Legend’ fra 1954. Denne andre filmen avviker sterkt fra første filmen på mange måter og er mer lik boken enn første film. Filmen begynner med at en mann kjører gjennom byen i sin røde bil og skyter på noen i en bygning med sitt våpen. Overalt hvor han kjører er det dødt i gatene. Mutantene som vi blir kjent med senere er også litt annerledes enn første film. Her blir de fremstilt som albinomutanter som er svært lyssensitive.

Jeg har nylig sett den første filmen som denne filmen baserer seg på. Dette er en film i farger, og også denne gangen med en glimrende skuespiller i front. Første film var det skrekkfilmikonet Vincent Price som hadde hovedrollen. Denne gangen er det Oscarynglingen Charlton Heston som har tatt over roret som Robert Neville. Han er helt om dagen og mutantene er helt om natten. De kjemper en kamp mot hverandre. De muterte menneskene er likbleke i fjeset. Deres øyne blir blendet av lys og de kan bare se i mørke.

Digger hvordan filmen åpner som en skikkelig stemningsfilm. Jeg elsker hvordan filmen utvikler seg. Hovedpersonen virker selvsikker og handlekraftig. Han lever i sin penthouseleilighet på toppen av en bygning og spiller sjakk sammen med en dukke for å ha en kamerat å støtte seg til og ikke bli for ensom. Han forsøker å finne de muterte menneskenes rede der de holder til om dagen. En dag møter han på en dame ute om dagen.

Likte at denne filmen har nye sider å by på som vi ikke fikk i første film. Jeg liker hvordan de muterte menneskene ser ut i denne remaken. Det viser seg at det er flere fraksjoner. Midtpartiet i filmen er ikke fullt like intenst og lider litt. Det er en del konstruert spenning i filmen og mye bølger litt frem og tilbake om hvem som har overtaket. Vi ser at hovedpersonen forsøker å lage en kur mot mutasjonen.

Denne filmen er ikke like god som sin forgjenger, men har absolutt noe nytt å komme med i en passe kul film. Vi får en passe overraskende slutt på det hele. Det gjør at denne filmen har en del å spille på og er en film du bør se om du liker klassiske sci-fi-filmer fra eldre tider. Effektene er ikke de aller beste, men filmen klarer seg fint likevel og er okei nifs til tider. Charlton Heston spiller som vanlig også en karismatisk rolle som han er viden kjent for. Det er også litt kult bare å oppleve ham i filmen, selv om dette ikke er blant hans sterkeste prestasjoner på film. Jeg ruller en grei firer på terningen og en film du bør oppsøke om du likte ‘I Am Legend’ med Will Smith fra 2007.

- I Am Legend - Robert Neville er det siste mennesket i New York
- The Last Man on Earth - “Someone else is alive in this world — but where are they? Where are they hiding?”

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi