Anmeldelse av Forbidden Planet, amerikansk film fra 1956

Drama, Sci-Fi Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: 15 år

Utforskning av en fremmed planet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.10.2017]

I det siste tiåret av det 21. Århundret, landet menn og kvinner i romskip på månen. Innen 2200 hadde de nådd de andre planetene i solsystemet. Like etter fulgte oppdagelsen av hyperfart, og da ble lysets hastighet nådd og er senere overgått. Endelig begynte menneskeheten på erobringen og koloniseringen av det ytre rom. De forente planeters romskip C-57D har vært borte fra jorden i over ett år ute på et spesielt oppdrag i planetsystemet til den store hovedstjernen Altair.

På vei inn til den nye planet, Altair-4, blir romskipet til Kommandør John J. Adams advart om å lande på planeten, fordi man ikke kan garantere for sikkerheten til mannskapet. Men Adams lander uansett. Rett etter de har landet kommer et fartøy mot dem. Der treffer de en snakkende robot som ønsker dem velkommen til planeten og skal eskortere dem til boligen deres. Vi blir med mannskapet på romskipet i utforskningen av planeten som Doktor Edward Morbius har utforsket i 20 år allerede.

Digger starten på denne filmen. Romskipet som kommer susende mot oss i åpningssekvensen er fett laget og ser ut som en typisk flyvende tallerken. Denne filmen er svært underholdende og oser av deilig sci-fi. Særlig til å være laget på midten av det forrige århundret. Doktor Edward Morbius er litt av en type og liker å imponere våre venner. Filmen er også bra spennende mot slutten når mannskapet kjemper mot et usynlig monster. Det står også litt kjærlighet på menyen på den fremmede planeten.

Filmen er løst basert på skuespillet ‘Stormen’ av William Shakespeare. Dette minner veldig om Star Trek til tider. I alle fall selve oppdraget og hvordan handlingen utspiller seg. Effektene er både ganske kule og ganske smarte i filmen. Roboten har et herlig 1950-talls design på roboten, men det fungerer og jeg aksepterer det i filmen. Fremtiden huser mange kule ting som en avfallstråle, strålepistoler lenge før Star Wars og samt en rekke andre imponerende fremtidsting.

Vi får se en robot som ikke kan skade mennesker og har en kul personlighet. Det viser seg også at planeten har rommet en avansert sivilisasjon. Det er ikke så mange spor på overflaten, men i huler og kammer inne i planten finnes det mye rart. Der fant blant annet Morbius en maskin som gjorde han dobbelt så smart. Men denne maskinen har også lagt inn en bivirkning som kommer til syne etter hvert som Kommandør John J. Adams og hans mannskap tilbringer tid på planeten.

Dette er Leslie Nielsens første hovedrolle på film og hans andre film for Hollywood. Leslie Nielsen strutter av selvtillit og spiller sin rolle som Kommandør John J. Adams med stor bravur. Det er også herlig og uvant å se en pur ung Leslie Nielsen på bare maksimalt 30 år gammel. Og sist men ikke minst. Her spiller han dønn seriøst og viser seg som en solid skuespiller. De andre skuespillerne gjrø også greie roller, men dette er mest Nielsens film.

Forbidden Planet anses som en av de mest betydningfulle science fiction-filmene som er produsert. Denne filmen er nesten som et mesterverk å regne. Forbidden planet er bra ambisiøs, men også noe småtung til tider. Filmen ser virkelig upåklagelig ut i ny Blu-ray-drakt. Tempoet til manuset og historien kunne vært skrudd opp et lite hakk, men dette strutter virkelig av stor entusiasme og er svært solid for sin tid, på en måte man sjelden finner innenfor sci-fi. Filmen beveger seg også inn på nye jaktområder som senere Star Trek og Star Wars skulle gjøre det bra på. Men dette var starten på episk sci-fi, lenge før de store klassikerne skulle prege filmhistorien og gjøre sci-fi til en stuerein sjanger som alle kunne konsumere og ikke bare nerdene.

På coveret ser denne filmen ut som en typisk b-film, men under panseret skjuler det seg litt av en sci-fi-skatt. Jeg lot meg virkelig fascinere av denne flotte sci-fi-filmen. Den er riktignok noe treg til tider, men til tross for dette hadde filmen også utrolig mange kvaliteter ved seg. Effektene er skikkelig kule og skaper de rette illusjonene der filmen mestrer alt den forsøker seg på. Det blir mye tegnede effekter, men disse er imidlertid skikkelig kule. For min del ligger filmen å vipper mellom fem og seks på terningen hele veien, men jeg ruller til slutt en fjellstø femmer på terningen.

Terningkast 5+

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- 2001 - A Space Travesty - Klonekaos i rommet fører til oppgjør på operaen
- Wrongfully Accused - Parodifilm på Jaget, med mer
- Mr. Magoo - Den klønete nærsynte millionæren
- Spy Hard - Latterlig enkel, men greit severdig film!
- Mannen med den nakne pistol 33 1/3 - Langt svakere tullefilm enn sine forgjengere
- Mannen med den nakne pistol 2 1/2 - Mer tullekomikk på høyt plan
- Mannen med den nakne pistol - Tull i særklasse
- Hjelp, vi flyr igjen! - Hjelp vi spyr!
- Hjelp vi flyr - Bokstavelig talt morsom klassiker

• Movie Metropolis
  • Mountain Xpress
  • Goatdog's Movies
  • Filmcritic.com

Metro Goldwyn Mayer (MGM)