Anmeldelse av Mitt liv som hund, svensk film fra 1985

Drama, Komedie Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: 7 år

Magisk oppvekstskildring fra søta bror

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.10.2017]

Vi følger gutten Ingemar som snart er blitt tenåring. Han vokser opp i Stockholm sammen med en eldre bror og en tuberkulosesyk mor. I det moren blir for syk hjemme, blir Ingemar sendt til sin onkel og tante i på et sted i Småland. Der møter Ingemar guten med grønt hår og Saga som er helt både på fotballbanen og i bokseringen, blant sine jevnaldrende. Det er bare det at Ingemar får nyss i at Saga egentlig er en jente, noe Saga for all del ikke vil at skal komme ut. Men det blir vanskeligere og vanskeligere å skjule når hun begynner å få bryster. Ingemar holder seg også litt sammen med hele bygdas drømmedame Berit. Hun er en del år eldre enn Ingemar, men de to får et helt spesielt forhold. Men hele veien går Ingemar å fantaserer om hva som kommer til å skje når moren kommer hjem fra sykehuset, at hun skal le og være glad igjen...

Digger at hovedpersonen er såpass unik og interessant skrue at man aldri helt vet hva han kan finne på. Det gjør filmen svært fascinerende å følge med på. Han er en outsider, en joker og samtidig en ung sjel vi får sympati for. Han havner ofte i trøbbel, men vi merker at dette ofte er fordi andre lurer ham opp i stry og at han ikke mener å skuffe eller irritere folk. Selv mener Ingemar at han har uflaks som også hunden Laika hadde, som ble sendt opp i rommet uten at de hadde sendt med nok å spise. Ingemar har med andre ord sin helt egen livsfilosofi og det gjør at han holder de mange sorgene og skuffelsene på avstand.

Filmen skal være basert på en roman av Reidar Jonsson med samme navn som filmen. Det er en genistrek hvordan filmen hele veien skildrer ting fra et barns perspektiv. Det gjør dette til en både leken og underfundig film. Vi ser gjennom Ingemar hvordan han oppfatter de voksne rundt ham. For ham er de ikke alltid like lett å skjønne seg på. Men Ingemar forsøker ikke å lage problemer av slikt og har sine egne optimistiske forklaringer på ting i alt det svarte han opplever. Og som tittelen og filmen viser så opplever Ingemar at om alt butter i mot, så er det best å bli som en hund.

Det er en hel del geniale og herlige scener i filmen som da hovedpersonen kikker gjennom et takvindu på en frodig dame, som sitter nakenmodell for den lokale kunstneren. gjennom et takvindu og blir ‘bustet’ på verst tenkelige måte. Og gubben, Fransson, som hver dag ligger og fikser på det ‘mest reparerte taket i hele Småland’. I tillegg får vi en del episoder som gjør at man tenker tilbake på sin egen oppvekst. Det er mye å kjenne seg igjen i underveis selv om Ingemar er veldig spesiell.

Liker veldig godt såkalte oppvekstskildringer som beskriver overgangen mellom barn og voksen. Nå blir jo ikke hovedpersonen voksen i løpet av filmen, men vi ser at han utvikler seg og opplever ganske mye som man ofte gjør i en ‘overgang til voksen’-film. Mye av problematikken i filmen er svært interessant for eldre seere også, da det er lett å identifisere seg med hovedpersonen. Vi får også se litt av de voksnes verden rundt barna, som gir mye kjøtt på beinet til filmens handling.

Lasse Hallstrøm er en svært dyktig filmskaper på sitt beste og har levert flere kule filmer som denne og ‘Siderhusreglene’ som i min bok er topp underholdning. I mine øyne er nok til og med ‘Mitt liv som hund’ et lite hestehode foran ‘Siderhusreglene’. Dette er et utrolig solid drama. I tillegg er også filmen både varm og så morsom at jeg storkoser meg hele veien. Det gjør dette til en sikker vinner i min bok. Skuespillerne gjør også en superinnsats med flere solide navn på blokka.

Jeg falt pladask for denne filmen da jeg så den i mine tidlig ungdomsår. Filmen er utrolig god på å skildre hvordan hovedpersonen har det til en hver tid uten å si så mye. Alt har både en filosofisk og galgenhumoristisk undertone, og det er det som gjør denne filmen ekstra underholdende i min bok. Jo mer jeg tenker tilbake til minnene fra denne filmen, jo bedre blir den. Kan også nevne at filmen klarte det mesterstykket å bli nominert til to Oscarstatuetter for beste regi og beste adapterte manus. I min bok ligger denne filmen å slurer mellom en knallsterk femmer og en sekser på terningen, men jeg smeller til med en sekser fordi denne filmen er såpass kult gjennomført.

- En trettimeters reise - Varmt og sjarmerende om smak og behag
- Hva er det med Gilbert Grape? - Herlig om en film å bli glad i
- Mer moro i Bakkebygrenda - Vinter i Bakkebygrenda
- Alle vi barna i Bakkebygrenda - Leken sommersteming i Bakkebygrenda
- Jeg er med barn - Den moderne pappaen med masse artige tanker

28.01.2010 sier Pål Frostad: Jeg elsket denne filmen da jeg så den for fem år tilbake. Og etter å ha lest din anmeldelse har jeg insett at jeg har lyst til å se filmen på nytt. Det er ingenting som er så bra som et godt og vellfungerende varmt drama. Det kler også filmen om en den har litt humor også.

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood