Anmeldelse av A Fantastic Fear of Everything, engelsk (britisk) film fra 2012

Komedie Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 15 år

Nevrotisk og horrorinspirert komedie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.10.2017]

Hovedpersonen Jack er litt av en type som er redd for alt rundt seg. Han er forfatter og har til og med utviklet en redsel for rollefigurer som han skriver om. Han bor i sin leilighet i en by i England, men er ikke mye ute. Denne historien begynner i det Jack murer seg inne i all sin angst. Han er til og med redd for telefonen, og når han først tar telefonen viser den bare å være fra sin agent som har booket et viktig møte med ham for en bok han har skrevet som høye herrer i Hollywood vil lage film av. Det er bare det at han ikke eier reine klær i huset og må derfor innom vaskeriet på veien for å fremstå som anstendig. Men dette er ikke en enkel sak for Jack som ble forlatt av moren på et vaskeri da han var liten. Bedre blir det heller ikke av at han uheldigvis limer fast kniven i hånden som han konstant bruker i hjemmet til potensielle farer. Men ut må han, og dette blir en reise som endrer livet hans for all tid...

Først av alt vil jeg si at dette ikke er noe film for de store massene. Til det er er den alt for sær og spesiell. Humoren er veldig mørk og handlingen er så alternativ til tider at den føles på grensen til det absurde. Jeg synes dette kan minne litt om den galskapen og den kunstneriske spissen som Terry Gilliam ofte setter på sine filmer. I mine øyne var ‘A Fantastic Fear of Everything’ en veldig spesiell afære. Det er aldri godt å vite hva som venter rundt neste hjørne. Hovedhandlingen går veldig tregt fremover og blir ofte overskygget over den ‘fantastiske’ redselen til hovedrollefiguren for alt og alle rundt ham.

Jeg liker veldig godt den britiske skuespilleren Simon Pegg, som i denne filmen ikler seg hovedrollen på en kul måte. Han er en dyktig skuespiller som gir mye identitet tilbake til rollen. Men dette er ikke den typiske Simon Pegg-film, til det er den alt for snodig utført. Med andre ord er dette en film som skiller seg mye mer ut enn de typiske komediene han vanligvis er del av. Dette har en merkelig blanding i krysningspunktet mellom komedie og horror, men ligner ikke noe på 'Shaun of the Dead' som føles som den reineste 'main stream'-filmen i forhold

Underveis i filmen er det ofte litt vanskelig å skille Jacks fantasi fra det som virkelig skjer. Noen ganger lurer jeg på om ting faktisk skjer, han drømmer eller det bare er angsten som formidles. Vi får i alle fall en svært merkelig historie som inneholder mange tvister og merkelige hindringer eller omveier underveis. Dette er såpass spesielt at jeg har litt vanskelig for å hverken omfavne eller misslike filmer. Det er noe ved det sære som gjør at jeg på merkelig vis trekkes mot filmen. Jeg ler også av en del poenger underveis, selv om dette ikke er de største poengene og mer har en så rar tilnærming at jeg ler litt nervøst av at jeg blir overrasket. Ofte er musikken brukt som en måte å gi filmen energi og litt mer friskhet opp i alt det mørke og dystre.

Jeg vil nok tro at de som er litt mer fan av horror, kanskje vil like denne filmen bedre enn de store massene som nok vil avskrive den som for sær. Det er Noe gull her underveis og jeg liker hvordan hovedpersonen klarer å innlemme meg i hans verden slik at jeg begynner å forstå den nevrotiske skapningen. Når vi kommer skikkelig under huden på ham, vokser også filmen litt på seg. Filmen skiller seg også bra ut i mengden. Jeg har ikke sett så mye lignende, selv om folk flest nok ikke er enig med meg i at filmen er like underholdende som det jeg fant den.

Alt i alt lå denne filmen å sluret mellom tre og fire på terningen. Det er også noe dypt i meg som omfavner sære filmer, og denne filmen er intet unntak. Men jeg skal jo også forsøke å være litt mer objektiv enn bare mine egne lyster, og da synes jeg i alle fall at denne filmen var verdt å se. Om du har passe sær eller mørk smak som meg, så kan dette faktisk være litt av en joker. Den er i alle fall alternativ til tusen. Jeg synes også filmen har fått ufortjent mye dårlig kritikk. Noen vil kanskje raskt avskrive filmen som for rar, men dette er jo også det som gjør at jeg liker filmen. I min bok vil jeg rulle en sterk treer for en film jeg ikke angrer på at jeg så, men som var helt annerledes enn jeg trodde på forhånd, selv om tittelen egentlig forteller veldig mye av hva man får.

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.

Les flere spalteomtaler: Komedie

• Horrornews.net