Anmeldelse av I'm a Cyborg, But That's OK (Saibogujiman kwenchana), sør-koreansk film fra 2006

Komedie, Drama, Romantikk Spilletid: 105 minutter

Sprø film om en jente som tror hun er en robot

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.10.2017]

Cha Young-goon jobber på en fabrikk i Sør Korea som lager radioer. Der blir hun mer og mer overbevist på at hun egentlig er en robot. Det hele topper seg da kun skjærer opp armen og kobler seg til strømmnettverket. Da blir lagt hun lagt inn på en psykiatrisk avdeling. Der møter hun de andre pasientene som også sliter med sitt i hverdagen. Young-goon vil ikke spise og slikker på batterier istedet for å innta føde. Hennes bestemor slet med lignende vrangforestillinger. Vi følger den litt innadvente Cha Young-goon i hennes opphold på advelingen. Hun blir i alle fall en ‘robot’ som setter spor etter seg...

'I’m a Cyborg, But That’s Ok' er den etterlengtede filmen til en av verdens mest spennende regissører, Chan-wook Park. Trenger denne mannen nærmere introduksjon? Det vil jeg si nei til, men for sikkerhets skyld er dette mannen bak JSA, Sympathy for Mr. Vengeance, Oldboy og Sympathy for Lady Vengeance. Selveste Quentin Tarantino er en meget stor fan av Chan-wook Park.

Jeg elsker filmer om teknologi, og misforsto ut i fra tittelen hva denne filmen handlet om. Men når jeg først begynte å se, tenkte jeg at det gjerne var like greit. Fordi, bak denne filmen skjuler det seg litt av en skatt. Og jo mindre du vet om filmen på forhånd jo bedre blir den. Men du må like både kunstneriske og sære filmer for å virkelig sette pris på filmen. Det gjør denne filmen til litt av en joker som man enten avfeier totalt eller elsker hemningsløst. Jeg heller mest mot det siste.

Jeg elsker også den snåle humoren i filmen. Ler hjertelig av en del av de rare scenene og den tidvis mørke komikken som kommer ut av pasientenes problemer. Særlig er det mye gull å hente av merkelig oppførsel på mentalinstitusjonen der det finnes mange pasienter med forskjellige vrangforestillinger. Det kan være alt fra at de tror de er en robot, til at de tror de kan fly, eller bare kan gå baklengs eller at de tror de kan overføre andres lidelser til seg selv.

Filmer om mentalinstitusjoner er ofte veldig rare og voldsomme på film, og det er også denne filmen. Likevel synes jeg det passer inn at det er litt voldsomt. Disse rollefigurene er minst like rare som ‘One Flew Over the Cuckoo's Nest’ og delvis kan denne filmen minne om den, men med litt mer innslag av ‘Amelie’ eller om man skal bruke noe norsk å sammenligne med er nok ‘Eggs’ det beste eksempelet. Men denne filmen er om mulig enda særere enn alle de nevnte filmene.

Filmen har noen svært nydelige bildekomposisjoner underveis og med de synes jeg filmen er stor kunst. Jeg elsker de rare scenene som oppstår av at vi følger de mentalt lidende rollefigurene både fra innsiden og utsiden. Blant annet er scenen der hovedpersonen blir gjort liten sammen med sengen så hun kan fly med en marihøne en stor høydare. Elsker også skytescenene der Cyborgen går berserk og skyter vilt rundt seg med magasinet i munnen og kulene som strømmer ut av fingrene hennes.

Regien er ved Chan-wook Park. Det er samme mann som gav oss den magiske filmopplevelsen med Oldboy i 2003. Dette er en dramakomedie med innslag av noe romantikk. Filmen har flere interessante rollefigurer, og hovedpersonen føles som en av de minst aktive parten i filmen. Likevel klarer jeg å sette meg inn i hovedpersonens eget sprø univers. Det er denne særheten som gjør filmen verdt å se for min del sammen med alt det visuelle snakset.

Om du liker sære filmer, er dette noe du bør prøve deg på. Filmen skildrer en skikkelig outsider og gjør det på interessant vis. Liker også godt de mange andre rollefigurene som er med å krydre filmen. Det er ofte gjennom dem at vi kommer tettere på hovedrollefiguren. Som historiefortelling er det ikke så mye handling å sette fingeren på i filmen, men dette skapte mye småhumring og flere svært fornøyelige øyeblikk underveis i filmen. Ingen skal i alle fall si at dette ikke er sært nok. Det krever mye mot av Chan-wook Park å lage en slik film med en hovedrollefigur som sier så lite. I mine øyne var dette en film som skiller seg kraftig ut. Den er nok ikke like lett å like som Oldboy, men har helt klart sine kvaliteter som gjør dette til litt av en jokerfilm for skikkelig filminteresserte.

- Kammerpiken - En filmatisk, intellektuell og estetisk stor opplevelse!
- Stoker - Lekker og smekker thriller
- Oldboy - Imponerer og fasinerer i et voldsomt tempo