Anmeldelse av Tales of Halloween, amerikansk film fra 2015

Grøsser Spilletid: 92 minutter

Småkvalm godtepose til Halloween

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 31.10.2017]

Med handling lagt til et klassisk amerikansk forstadsområde, blandes ti forskjellige småhistorier om Halloween sammen. Like mange regissører står bak kortfilmene, inkludert Neil Marshall (The Descent) og Darren Lynn Bousman (Saw 2-4).

Variasjonen er forholdsvis stor filmene imellom, selv om alt er lagt til denne uramerikanske settingen. Her møter vi blant annet på naboen som hater Halloween og som derfor likeså godt plager andre barn og folk på alle helgens aften.

En bitter barnløs dame orker ikke synet av andre barn siden hun ikke kan få det selv og oppfører seg videre som heksa i historien om Hans og Grete. Eller hva med den om to naboer som krangler til døden om hvem som har best Halloween-pynt i hagen?

Den mest far-out av dem alle er imidlertid den som starter som en klassisk slasherscene. En gal maskemorder er i hælene på ei dame, men så går historien over i en hevnaktig stil hvor et lite alienmonster tar bolig i offeret og tar hevn på galningen! Til slutt får vi filmen om selve gresskarets blodige hevn, en historie som både er morsom og som en hyllest til mange eldre monsterfilmer.

Tales of Halloween er i det hele tatt svært variert, på godt og vondt. Dette er erkeamerikansk i stil, utforming og produksjon. Det blir sjeldent særlig skummelt, til det er alt så veldig filmatisk kunstig, glossy tydelig og man får aldri bygd opp noe følelser for karakterene.

Her blandes dessuten også vel så mye vandrehistorier og mindre kjente legender sammen til noe som tilfeldigvis skjer på Halloween. Det blir fort noe veldig smak og behag over en film som dette, som så ofte ellers også rundt skrekk, popkultur og det amerikanske.

Filmen vil nok ha størst effekt på barn og ungdom, for blodet flyter og kroppsdeler blir borte, men kvaliteten er ikke akkurat skyhøy all over her. Elementer som går igjen er den svakes kamp mot de sterke, du vet, typisk mobbeofferet som får sin hevn. Historiene veves enkelt sammen ved at de foregår på samme sted og har flere av de samme skuespillerne som opptrer, ikke ulikt den hakket bedre Trick ’r Treat fra 2007. En liten småkvalm godtepose av kortfilmer dette med andre ord.

(Tales of Halloween kan streames på Netflix)

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Skrekkfilm - Les flere.

• Culturecrypt.com
  • Cinema Movil