Anmeldelse av Child's Play, amerikansk film fra 1988

Grøsser, Thriller Spilletid: 87 minutter Aldersgrense: 18 år

Slasherikonet Chucky er både skummel og ond!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 01.11.2017]

Filmen åpner med at politimannen, Mike Norris, jakter en sinnsyk morder ved navn Charles Lee Ray rundt i noen bakgater før jakten ender i en lekbutikk med mye drama. Før Charles dør av kulene som han blir truffet av fra politimannen, klarer Charles å lire av seg en liten voodoo-forbannelse som overfører hans sjel over i en søt liten dukke. Da kommer et voldsomt lyn over bygningen og en eksplosjon utløser en brann i butikken. En uteligger klarer å få med seg dukken som han selger videre til alenemoren Karen Barclay. Hun gir den i bursdagsgave til sønnen Andy. Dukken kaller seg Chucky og er en elektronisk dukke som kan bevege øyne og snakke litt i ny og ne. Vi følger marerittet som dukken påfører Andy og familien sin. Chucky er en svært utspekulert liten djevel som er ute etter både hevn og å skaffe seg en ny kropp. På veien etterlater Chucky seg mange offer...

Digger starten på denne filmen. Filmen har en veldig kul atmosfære. Elsker hvordan dukken hele veien snakker og beveger seg utenfor bildet. Og det tar tid før vi ser at dukken beveger seg. Du må dog like skrekkfilmer for å like dette, fordi det er jo litt sprøtt med en ond lekedukke. For noen kan dette med andre ord bli en litt hard nøtt å knekke. Likevel er dette en slasherfilm som skiller seg litt ut i mengden.

Jeg så nylig Tom Hollands film Thinner, som er basert på Stephen Kings bok. Thinner var mitt første møte med Holland som regissør, men i mine øyne er ‘Child’s Play’ en mye mer solid film enn ‘Thinner’. Jeg merker raskt at ‘Child’s Play’ har mye å stille opp med, både i stemning, skrekk og driv i filmen. Dette er jo faktisk også ganske så underholdende.

Chucky har den typiske ondskapen til de klassiske slashermorderne, men blir kanskje litt for troverdig og skummel for den som ikke klarer å leve seg inn i filmen. Personlig har jeg sett ganske mange skrekkfilmer de siste årene og har den rette ballasten til å omfavne denne filmen. Den føles nemlig bedre jo mer gammel skrekkfilm du har sett og har et forhold til. De som liker filmen best er nok folk som har et forhold til filmen fra barndommen eller tenårene.

Effektene er også meget bra gjennomført i forhold til tiden det er laget under på slutten av 1980-tallet. Skuespillet er ikke stort å skryte av, men til slasher å være er dette helt okei. Dukken Chucky er dog filmens store stjerne og han fungerer prikkfritt i filmen. Liker godt bevegelsene til Chuckydukken som ser veldig bra ut. Chucky er en dukke som er blitt levendegjort med sort magi og er en svært voldelig og hevngjerrig dukke.

Jeg har sett noen Chuckyfilmer i tenårene, men ikke den første filmen. Jeg likte det jeg fikk relativt godt. Filmen er langt i fra perfekt, men den har noe ved seg som gjør at den fremdeles har noe å komme med. Det skal også nevnes at det er kommet til sammen hele syv filmer om dukken Chucky til sammen. Gleder meg til å se om filmene etter originalen har noe å by på de også.

Alt i alt er “Child’s Play” en sjarmfull og bisarr slasherfilm. Det tar litt tid før filmen kommer skikkelig i gang og vi blir vant til dukken, Chucky, men når vi først gjør det er sjarmen virkelig på plass. Dette er en godt underholdende film som står hele distansen. Liker mystikken tidlig i filmen og den intense finalen der ingen er trygg. Brad Dourif er skuespilleren bak den svært kule stemmen til Chucky. Han loser oss trygt igjennom filmen og vi er aldri i tvil hvilke hensikter Chucky har med alle sine handlinger. Jeg vil tro at dette var litt av en rakker på 1980-tallet og filmen har også holdt seg godt den dag i dag. Liker godt spenningskurven i filmen som blir mer og mer intens.

- Cult of Chucky - Andy og Nica møter Multi-Chucky!
- Curse of Chucky - Mer tilbake til røttene igjen
- Seed of Chucky - Dukkefamilien skaper mess i Hollywood
- Bride of Chucky - Natten da Chucky føler seg ‘Lucky’...
- Child's Play 3 - Chucky og Andy i nok en ny kamp på liv og død
- Child's Play 2 - Chucky er tilbake!

- Thinner - Sigøynernes rettferdighet er en hard lærepenge
- Fright Night - Er naboen vampyr?

• Slasherstudios.com
  • Filmgal.org