Anmeldelse av Sleepy Hollow, amerikansk film fra 1999

Action, Grøsser, Thriller Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 15 år

Den hodeløse rytteren

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.11.2017]

I det Herrens år 1799 skal vi til en rolig landsby i New England. Der blir tre personer funnet myrdet med hodet adskilt fra kroppen. For å etterforske mordene blir politikonstabel Ichabod Crane (Johnny Depp) utsendt for å løse mordmysteriet. Den eksentriske konstabelen bruker alle sine uortodokse metoder i jakten på morderen. Landsbyens innbyggere er overbevist om at en hodeløs rytter er den skyldige, men Crane leter etter en mer rasjonell forklaring. Imellom slagene forsøker Crane å kurtisere den vakre Katrina Van Tassel (Christina Ricci). Hun er datteren av byens mest innflytelsesrike familie. Imens morderen slår til gang på gang, får Crane en travel tid, og Crane kommer stadig nærmere løsningen på mysteriet...

Du får en atmosfære av ondskap ligger over den vesle landsbyen i New England. Den kraftige lyden av galopperende hestehover skremmer vettet av innbyggerne. De tenker da på det grusomme sagnet om den hodeløse rytteren. Han er stadig på vandring for å finne et nytt hode for å erstatte sitt eget med. Dette er er en historie mange kjenner selv uten å ha sett den på film. Det kan også være at du har sett Disneys kortfilmversjon av historien, men denne filmatiseringen er mye mer voldsom i gjennomføringen.

Jeg husker jeg så denne filmen på kino da den kom. Har ikke sett den igjen siden, men husket den som dugenes. Derfor tenkte jeg at det var tid for dette gjensynet. Dette er også en fin film å se på Halloween. Filmen begynner svært stemningsskapende med en Halloweenfeiring. Vi snakker tåke og gresskar med lys i. Alt starter som en gammeldags spøkelsesfilm. En morder på hest kutter hodet av sine offere.

Du får en god del kjente skuespillere servert i filmen som Johnny Depp, Christina Ricci, Christopher Lee og Christopher Walken. Johnny Depp innehar hovedrollen, og han går inn med liv og lyst i den rollen som den eksentriske Ichabod Crane. Ellers gjør også Christopher Lee og Christopher Walken minneverdige rolleprestasjoner i filmen. Da er det verre med Christina Ricci, som faller helt igjennom og nesten er usynlig i filmen, selv om hun egentlig har en viktig rolle.

Jeg liker Tim Burtons filmer ganske godt. Regissør, Tim Burton, har laget mye minneverdig film. Han har avlet klassikere som Beetlejuice, Edward Saksehånd, Batman, Big Fish og Charlie og sjokoladefabrikken. Igjen har Tim Burton laget en visuelt stilsikker film. Scengarfien i filmen er svært vellykket. Filmens foto er meget kjølig presentert som passer som hånd i hanske med historien som fortelles. Effektene er svært kule. Dette er visuelt tiltalende film til tider med enkelte svært forseggjorte skrekkscener. Det er bare det at det ikke er så mange av de aller største og mest skremmende øyeblikkene.

Filmen har en veldig simpel og enkel historie. Alt begynner dog litt svakt og filmen er treg i gang. Fra rundt midten og utover blir filmen mer og mer intens. Derfra og inn kommer filmen skikkelig til sin rett. Det blir litt av et oppgjør på slutten som er meget spennende og klassisk actionpreget. Filmen er også ganske brutal til tider med presis halshugging og hoder som ruller. Samtidig presenterer den skrekk som forstyrrer deg litt med typiske spøkelser og annet som drar filmen over i det overnaturlige. Det er også litt humor vevd inn i filmen, og det kan for noen virke litt rart når filmen ellers er så seriøs formet. Jeg synes heller ikke humoren kommer helt til sin rett, da er heller mer skrekken og den stødige scenografien større kvalitetstegn i filmen. Også musikken til Danny Elfman er herlig stemningsskapende.

Filmen var langt bedre enn jeg husket når den først fikk kommet i gang. Tim Burton er en mester i å skape surrealistiske filmfortellinger og dette er ingen unntak. Actionen mot slutten er også veldig underholdende, men jeg trekker noe fordi filmen er litt treg i gang og har en litt traust og forutsigbar historie. Likevel vil jeg presisere at terningkastet er svært sterkt på fireren. Det gjør ‘Sleepy Hollow’ til en langt bedre Burton-film enn jeg hadde sett for meg på forhånd. Burton er jo litt varierende i sin filmografi, fra det helt magiske til det mer gjennomsnittlige, men han leverer som regel alltid visuelt tiltrekkende filmer, om ikke alltid manuset og filmfortellingen er helt på topp.

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Pirates of the Caribbean 5: Salazar's Revenge - Stødig piratunderholdning fra Rønning og Sandberg
- Transcendence - Uengasjerende forskningsdilemma
- The Lone Ranger - Flotte Western-landskap, men med simpel historie
- Dark Shadows - Perfeksjonisten Burton!
- The Rum Diary - Uforutsigbar godbit
- Pirates of the Caribbean 4: On Stranger Tides - Helt greit, om enn litt oppbrukt
- The Tourist - Voksen og stilfull
- Public Enemies - Johnny Depp sterk som gangsterraner
- Sweeney Todd - Demonbarbereren fra Fleet Street - Depp som den dødelige barberen i en skrekkmusikal
- Pirates of the Caribbean - Dead Man's Chest - Visuelt flott, men kanskje litt for lang
- Charlie og sjokoladefabrikken - Rart og fortryllende sjokoladeeventyr
- Pirates of the Caribbean - The Curse Of The Black Pearl - Perfekt sjørøverunderholdning!
- Astronautens kone - Sjangermiks som kan ta deg hvor som helst
- Donnie Brasco - Solid undercover mafiaunderholdning
- Dead Man - Rare greier
- Hva er det med Gilbert Grape? - Herlig om en film å bli glad i
- Edward Saksehånd - Flott visuelt, annerledes og moderne eventyr
- Cry-Baby - Helskrudd 1950-tallsmusikal med Johnny Depp i front

- Miss Peregrine's Home for Peculiar Children - Ujevn, men leken visuell Burton-røre
- Big Eyes - "Øynene er sjelens vindu"
- Dark Shadows - Perfeksjonisten Burton!
- Frankenweenie - Herlig stop-motion fra Burton, igjen!
- Alice i Eventyrland - Tim Burton innfrir nok en gang
- Charlie og sjokoladefabrikken - Rart og fortryllende sjokoladeeventyr
- Corpse Bride - Mørkt og stilig, men ikke magisk!
- Big Fish - En historefortellers liv
- Pee-wee's Big Adventure - Burtons første film er en farerik og leken affære

• Thefilmfile.com

USA, Tyskland

Engelsk, Latinsk

Paramount Pictures, Scott Rudin Productions, Mandalay Entertainment, American Zoetrope Productions