Anmeldelse av John Wick: Chapter 2, amerikansk film fra 2017

Action, Kriminal, Thriller Spilletid: 122 minutter Aldersgrense: 15 år

Alt er bedre i toeren!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 04.11.2017]

Den solide leiemorderen John Wick er tilbake. Han forsøkte i forrige film å pensjonere seg, men ble tvunget tilbake til et hevnoppgjør. Også i starten av av oppfølgeren forsøker John Wick å trekke seg tilbake, men de planene går i grus da den italiensk gangsteren Santino D'Antionio tvinger John Wick til å gjengjelde en gammel tjeneste. Han reiser da sporenstraks til Roma der han skal forsøke å drepe Santinos egen søster. Det blir et oppdrag der han må bruke all sin kløkt og ekspertise for å unngå å ende livet for noen av verdens mest erfarne leiemordere...

John Wick var en film jeg likte, men jeg synes oppfølgeren er enda et hakk bedre. En mer forseggjort film, med kulere action og passe grei tanketom thrillerhistorie. Dette er et lett filmvalg for gutta krutt. Om du liker sjangeren er dette meget solid underholdning som lykkes med det meste den prøver seg på.

Det er ikke så mye dialog i filmen. I alle fall ikke i begynnelsen, men da kompenserer filmen med å gi oss mange lange og gode actionsekvenser som gir sjangerfansen valuta for pengene. Alt starter med bilaction med mye kjøring og smadring av biler og motorsykler. Videre glir filmen mer over i heftige slagsmål og med et vidt arsenal av forskjellige våpen. Liker godt hvordan slåssingen er koreografert.

Filmen minner litt om en agentfilm. Vår helt bruker blant annet en del hjelpemidler som gjør at han tåler mer enn de fleste. Filmen har nemlig sin egen Q-variant som tilbyr John Wick mye snacks i både våpen og snedige kulevester. John Wick er også svært patent med både kampsport og våpen at han kan ta ned en hel gjeng med folk uten å blunke og han klarer å sikte og skyte i et forbløffende tempo, lignende en veldig dyktig dataspiller i Counter Strike. Og på det mest intense får vi klippingen mellom to kamper om hverandre.

Du får litt av noen heftige actionsekvenser som både er fet reint våpen og kampsportmessig og samtidig finner sted i varierte og kule omgivelser. Elsker variasjonen av lokasjoner. Du får alt fra undergrunnsbaner, hippe konsertlokaler og samt en kunstutstilling med masser av speil og lys som kan minne litt om bosskampen i Bruce Lee-filmen ‘Enter The Dragon’. Filmen er også ganske brutal med mye blod og rå vold.

Filmen er badet med kule stjerner. Derimot er skuespillet er av varierende grad i alt fra tøffe Keanu Reeves (Matrix) i hovedrollen til en litt for overivrig Peter Stormare (Fargo) som russisk kriminell kar. Ellers møter vi andre store og små stjerne med kjente fjes som Laurence Fishburne (Matrix), Ian McShane (Pirates of the Caribbean 4: On Stranger Tides), John Leguizamo (Moulin Rouge!) og Franco Nero (Django).

Jeg likte det jeg fikk i John Wick 2. Filmen er en herlig actionfilm med visuell slagkraft. Du får også små porsjoner med humor underveis i filmen som er med på å live opp inntrykket. Alt dette og mye mer gjør John Wick til en solid sjangerfilm som til og med overgikk det du fikk servert i første film. Og det gjør at jeg slår på stortrommen og kaster en femmer for denne fete actionfilmfortellingen.

- John Wick - Lekker voldsballett med enkelte andre gode tendenser

- John Wick - Lekker voldsballett med enkelte andre gode tendenser

04.11 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Alt er bedre i toeren!': Digger disse filmene rått!

• Starburstmagazine.com
  • Rollingstone.com