Anmeldelse av The Big Country, amerikansk film fra 1958

Drama, Romantikk, Western Spilletid: 165 minutter

Westerndrama om kjærlighet og feider

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.11.2017]

Vi følger den tidligere skipskapteinen, Jim Mc. Key (Gregory Peck), som har kommet vest for å gifte seg med Patricia Terrill (Carroll Baker), men Key blir stående i skuddlinjen mellom en familiefeide mellom Patricias far, major Terrill, og familien Hannasey. De to rivaliserende familiene består av den rike Terrill-klanen og Hannasseys, som er låst i en stående feide over vannrettigheter for sine storfe. Vi får se at Key ikke liker splid og konflikter. Det ligger litt i kortene at Key blir en mann som kan bli viktig for å skape balanse i konflikten på det store landområdet som rancheierne opererer på...

Filmen bygger på en novelle av Donald Hamilton ved navn ‘Ambush at Blanco Canyon’. Der finner vi den edle mannen Jim Mc. Key. Han er en rettferdighetens mann som handler i god trod, uansett hva andre synes om ham. Noen ser på Key som feig fordi han ikke vil slåss eller bråke når andre utfordrer ham, men Key er alt annet enn feig og det får han virkelig vist gjennom filmen. Men han liker heller å duellere i det skjulte og bare når han skal lage poenger ut av ting. Blant annet får vi se ham slåss med rivalen sin i ranchforeman (Charlton Heston) på Terrill-ranchen, men i ly av mørket for å ikke vise det til noen andre. Key er en mann med mange talenter, han bruker blant annet tid på å temme hester som ingen tør ri, også dette gjør han i det skjulte. Rollefiguren, Jim Mc. Key, er med andre ord en skikkelig nobel helt som blir en fredskjemper i det røffe ranchmiljøet.

Skuespillerne gjør også en super jobb. Først og fremst finner vi Oscarvinneren Gregory Peck i hovedrollen i filmen. Han skinner og viser karakter i sin rolle. I en mindre rolle finner vi en annen Oscarvinner i Charlton Heston. Ellers finner vi også de to yndige damene Jean Simmons og Carroll Baker. Og som de stridene rollepartene finner vi skuespillere som Charles Bickford og Burl Ives. Særlig glimter Burl Ives til og viser at han spiller en rolle jeg tror på, noe han også ble kronet med en Oscar for i denne filmen.

Regissør William Wyler gjør nok en solid film som gjør at han posisjonerer seg som en av de store regissørene i Hollywoods gullalder. Han står bak klassikere som ‘Ben Hur’, ‘Stormfulle Høyder’ og ‘Prinsesse på vift’, som jeg har sett alle sammen, og selv om ‘The Big Country’ ikke helt er blant de største klassikerne, er det en film som lykkes med det den forsøker seg på. Vi får en episk film med kule landskapsbilder med fete lokasjoner og blanding med spreke rollefigurer av forskjellig slag. Og selv om Jim Mc. Key er en helt, er han ikke alltid like lett å lese. Men de andre rollefigurene gjør også sitt til å skape en helhetlig familiekonflikt med villstyringer blant både menn og damer i skjønn harmoni med de som bare er bitre og vil ha hevn.

Alt i alt er dette en flott film som underholder bra i kryssningen mellom drama og western. Liker den passe tilskrudde handlingen. Filmen fungerer ypperlig som drama og engasjerer meg tidvis stort. Filmen begynner på en måte der det ikke er lett å se hvordan dette vil ende. Vi får en film om en bra mann, dype feider og problemer med kjærligheten. Dette er en film der mange av rollefigurene utvikler seg gjennom filmen. Skuespillerne gjør også en god jobb og det samme kan sies om det tekniske aspektet rundt filmen. Det gjør at dette blir en film som er lett å like og passe klassisk utformet. Det blir også noe action til tider, selv om westernsegmentet er tonet en del ned. Filmen er noe lang, men har et okei driv og er passe interessant hele veien. Det gjør at jeg ønsker å se hvor dette ender.

- Funny Girl - Klassisk musikal om varitéstjernen Fanny Brice
- How to Steal a Million - Hepburn glitrer i fornøyelig forviklingskomedie!
- Ben Hur - Episk film om rikmannen som ble slave
- Prinsesse på vift - En herlig Audry Hepburn som opprørsk prinsesse