Anmeldelse av The Mummy, amerikansk film fra 2017

Action, Eventyr, Grøsser, Fantasi Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: 12 år

Reboot av Mumien med Tom Cruise i hovedrollen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.11.2017]

Nick Morton (Tom Cruise) har slått seg sammen med kameraten sin Chris Vail (Jake Johnson) for å jakte etter antikviteter i et krigsherjet Irak. Der snubler han over et mystisk gravsted under bakken. Da starter samarbeidet med arkeologen Jenny Halsey (Annabelle Wallis), som tar med seg sarkofagen tilbake til England. Ved en ulykke blir den egyptiske prinsessen Ahmanet (Sofia Boutella) vekket til livet. Det får dramatiske følger for Morton som får en forbannelse kastet på seg. For å hindre Ahmanets grusomme planer og forsøke å oppheve forbannelsen må Nick Morton samarbeide med den mystiske Dr. Jekyll (Russell Crowe)...

Det er laget mange filmer med samme konsept som ‘The Mummy’. Første film kom i 1932 med Boris Karloff i hovedrollen, men den mest kjente filmer en nok ‘The Mummy’ fra 1999 med Brendan Fraser, Rachel Weisz og John Hannah i hovedrollene. 2017-versjonen er et forsøk på nok en reboot, og har et kult konsept med stort potensiale. Likevel klarer ikke filmen å innfri helt hva jeg forventer av den på forhånd.

Hadde forventet mer av en film med Tom Cruise. Jeg så at filmen hadde fått litt vekslende kritikker, men liker godt ‘The Mummy’-konseptet. Filmen har ganske mye bra elementer med seg, men filmen var litt mørkere enn jeg hadde sett for meg. Hadde håpet på litt mer humor i filmen som kunne myket opp inntrykket noe. Det ble også mye action og null handling. Manuset i filmen er dessverre litt for svakt gjennomført.

Jeg skjønner at dette var et forsøk på å skape noe helt nytt og samtidig reboote filmserien, men i mine øyne var dette litt ujevnt i lengden. Filmen har blant annet ikke den beste og mest troverdige dialogen, og manuset ellers har også litt å gå på. Effektene er ganske gode og ting ser veldig tøft ut, men jeg hadde håpet på mer action. Filmen star innimellom litt stille jeg hadde forventet mer valuta for pengene brukt på filmen.

Filmen blir dog aldri dårlig, men for det meste er dette godt over midten på underholdningsskalaen. ‘The Mummy’ skal også ha litt cred for at det visuelle inntrykket i filmen er lekkert gjennomført. Skulle også ønske at filmen var både mer skremmende, morsom eller engasjerende. Eventyret er passe skrudd til, men har en god del mer å gå på. Likte ikke den nye mumien, som du aldri blir knyttet til på noe vis, og bare er der fordi hun må.

Alt i alt begynner filmen bedre enn den fortsetter. Actionen er også ganske grei. Skulle også ønske at kjemien mellom Nick og Jenny hadde vært litt heitere. Filmen klarer heller ikke å få maksimalt ut av skuespillerne, selv om det ikke er noe must i en slik film. Men det tekniske aspektet med filmen er solid, men dessverre er filmen for varierende i underholdningsmessig til å innfri forventningene mine helt. Det holder for meg til å rulle en litt forsiktig firer på terningen for en film som er greit underholdende å se, men blir ingen umiddelbar innertier.

- Mumien: Dragekeiserens grav - Mumiefilm med døll humor
- Mumien Vender Tilbake - Grei oppfølger
- Mumien - Mer underholdene enn man skulle tro
- The Mummy - Gammel årgang, men fascinerende god underholdning

- People Like Us - Nok et klassisk drama...tja, jo, egentlig...

• iTromso
  • Daily Dead