Anmeldelse av The Meyerowitz Stories (New and Selected), amerikansk film fra 2017

Komedie, Drama Spilletid: 112 minutter

Dramakomedie med Sandler, Stiller og Hoffman

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.11.2017]

Søsknene Danny Meyerowitz (Adam Sandler), Matthew Meyerowitz (Ben Stiller) og Jean Meyerowitz (Elizabeth Marvel) sliter med å leve i skyggen av sin viljesterke far Harold Meyerowitz (Dustin Hoffman). Når deres felles far havner på sykehus, må den dysfunksjonelle Meyerowitz-familien kjenne på krisen som møter dem. I begynnelsen er alt harmoni, men så kommer det grums opp til overflaten...

Jeg var fan av Sandler-komedier i min ungdom, men de siste årene har levert langt under par. Filmene han har har kommet med har vært det største lavmålet i bransjen. I denne filmen får vi en dramakomedie som faktisk overrasker meg veldig positivt.

Dette er med andre ord ikke den typiske dumme og overtullete Sandler-komedien som har dratt Sandler ned i dritten de siste årene. Her får du ingen tilgjort eller sløv talemåte på Sandler der han gjør seg for mye til. Her er Sandler mer som en normal rollefigur som jeg faktisk aksepterer.

Noah Baumbach er en regissør som har laget mye kul film som mesterverket ‘The Squid and the Whale’ fra 2005 eller ‘Frances Ha’ fra 2012. Nå er han vandret over til Netflixs filmmarker og klarer å levere en film som er blant Netflix beste filmer på lenge. Stilen i filmen er meget typisk nakent drama.

Filmen har flere fine scener som da far og ungdomsdatter spiller piano sammen på sjarmerende vis. Det blir brukt mye close-ups som formidler scenene på en meget troverdig måte. Mye av filmen består av lengre naturlige samtaler. Filmmusikken er veldig fin og enkel og er ofte bestående av avsalappet pianospill.

Det er kult at filmen bugner over av stjerner i tillegg til Adam Sandler i hovedrollen. Her finner du store navn som Dustin Hoffman, Ben Stiller, Emma Thompson, Adam Driver og Sigourney Weaver. De største rollene blir traktert av Adam Sandler, Dustin Hoffman og Ben Stiller. Liker veldig godt når komikerne Adam Sandler og Ben Stiller skrur på dramagenet sitt og spiller mer naturlig.

Dette er en solid Netflix-film som til og med ble valgt ut til å kjempe om Palme d’Or på Cannes-festivalen. Men til tross for at filmen forsøker å spille kirsebær med de store er dette snakk om en lavbudsjettfilm. Likevel har Netflix fått mye film for pengene. Synes også filmen er ganske solid hele veien med et vellykket manus og stram regi.

Om du forventer deg en typisk Sandler-komedie, blir du nok raskt skuffet. Filmen er med andre ord mer sjarmfull og kvikk enn den er morsom, men filmen skildrer også mer leie sider som feider og uenigheter i familien. Men alt i alt er dette en fin liten film som lykkes på det den forsøker seg på. For min del ligger filmen å bølger litt frem og tilbake mellom fire og fem på terningen. Derfor er jeg litt i villrede når jeg skal kaste terning. Personlig synes jeg filmen kunne hatt mer å spille på i manuset. Dette ble tidvis litt nakent og enkelt, men gjennomføringen er likevel veldig stødig, budsjett og regi tatt i betraktning.

Terningkast: 5-

[ Du kan se filmen på Netflix i skrivende stund ]

- Mistress America - Usikker og hysterisk fremtid
- While We're Young - Herlige hipsterobservasjoner rundt livskriser
- Greenberg - Greenberg sliter litt med for lite substans i manuset
- The Squid and the Whale - Underholdene og lavmelt skilsmissedrama

08.11 sier Pål Frostad: Enig med deg der. Sandler kan være naturlig. Han blir ofte for dum i komedier.
08.11 sier ReidarsOfTheLostArk: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Dramakomedie med Sandler, Stiller og Hoffman': Adam Sander burde fortsette med drama. Både denne og Punch-Drunk Love viser at han kan spille bra hvis han virkelig prøver.

Omtalespalte: Streaming

• Hindustantimes.com
  • Scene-Stealers.com
  • Observer (UK)
  • Herald Sun (Australia)
  • The Straits Times (Singapore)
  • Reelviews.net
  • Larsenonfilm.com