Anmeldelse av Doomed to Die, amerikansk film fra 1940

Komedie, Kriminal, Drama, Film-Noir, Mysterie, Romantikk, Thriller Spilletid: 68 minutter

Boris Karloff i kriminalfilm om skipsredere i knipe

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.11.2017]

Filmen begynner med en passasjerskipulykke. Videre får vi se skipsrederen som mottar forsikringspengene og sier at han sliter med å se de som døde som kaver i vannet i sine drømmer. I samme åndedrag får han også endret testamentet sitt, men selv om dette virker rart, presiserer at han ikke vil ta sitt liv. Etterpå kommer konkurrenten inn på kontoret og vil slå seg sammen, men det kommer ikke på tale. Etterpå tenker konkurrentens sønn og sier han skal gifte seg med hans datter. Det blir for mye for skipsrederen som skyter seg på kontoret. Politiet kommer raskt til stedet og lager en teori om at konkurrentens sønn har skutt skipsrederen. Wong blir hyret av datteren til den avdøde skipsrederen for å bevise hennes kommende ektemanns uskyld i saken...

Jeg var ikke overbegeistret for den forrige ‘Mr. Wong’-filmen jeg så. Filmene er såpass grå, trist og kjedelige. Synes også utgangspunktet for denne filmen er svært dårlig. Det er lite med filmen som virker spennende nok til å sette seg ned med den. Det er mulig dette var god underholdning på begynnelsen av 1940-tallet, men dagens generasjon vil avfeie dette raskt som et stykke traust film som aldri er i nærheten av å inneha noe særlig driv. Ikke er filmen særlig spennende heller på noe punkt, og jeg lurer ikke nok på hvordan dette vil gå til slutt heller.

Det beste med filmen er nok at skrekkfilmikonet Boris Karloff spiller en av de ledende rollene i filmen. Uten ham hadde dette vært et sant sorgens kapittel. Ikke det at Karloff spiller så bra, men han har en personlighet og karisma som redder noe av inntrykket. Filmen er regissert av William Nigh. Han har også regissert andre ‘Mr. Wong’-filmer i tillegg til ‘The Ape’ (Også med Karloff) og ‘Black Dragons’ med Bela Lugosi. Ingen av hans filmer er noe særlig å skryte over og er svært standard laget med simpel kamerabruk og et veldig tradisjonelt fotoarbeide.

Det er også noe forsøk på humor i filmen. Blant annet i en knipsescene der Mr. Wong skal demonstrere sitt poeng foran oss. Men det hjelper fint lite når vi tror vi vet hva som har skjedd og ikke synes etterforskningen vi blir vitne til er særlig underholdende. Men så sår filmen noe tvil om hva som virkelig skjedde rundt mordet og hvorfor. Dette blir dog aldri direkte dårlig, bare svært lite engasjerende. Og selv om filmen har en historie som skal virke mer og mer spennende underveis, er det ikke like mye futt i smuglerbransjen eller andre lyssky aktiviteter som danner en kriminell løpebane.

Alt i alt er dette en film du ikke ser to ganger på. Filmen har et lavt tempo og venter helt mot slutten før den begynner å bli noe interessant. Selve oppklaringen er nesten gøyere enn resten av filmen til sammen. Det gjør at jeg ruller en forsiktig toer på terningen for en film som aldri klarte helt å tilfredsstille meg nok til rettferdiggjøre tiden jeg brukte på filmen. Det mest positive med hele filmen er at den var svært kort med litt over timen i spilletid.

- The Fatal Hour - Detektivtimen i sorthvitt med etterforsker Wong

- Black Dragons - Rar krigsfortelling i lett horrorformat