Anmeldelse av The Phantom of the Opera, amerikansk film fra 1925

Stumfilm, Drama, Grøsser Spilletid: 93 minutter

Trekantdrama i operaen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.11.2017]

Filmen åpner med en mann med lanterne som beveger seg i en katakombe. Bak ham lurer ene mann i mørket med hatt og kappe. De befinner seg i gravhammerne til sangelskere. Under operaen i Paris skjuler noen gjemte underganger som fungerer som torturkammer i middelalderen. Disse gangene har lenge har vært glemt.

Begynnelsen av filmen bruker mye tid på å gi liv til myten om Operafantomet. Vi får se en eldre mann som har sett skapningen. Under en forestilling blir en merkelig avtale inngått. Der skifter Operaen i Paris eiere. På scenen i operaen får vi se ballettdansere som viser sine kunster. Det blir også sagt at det går et rykte om et mystisk Operafantomet, som skal være en forkledd mann som skjuler sitt fjes og som ikke snakker.

Fantomet er maskert og er åpenbart betatt av Christine Daaé. Operafantomet er ikke ukjent for trusler som middel for å få ting som han vil. Han legger seg også etterhvert opp i driften av operaen og krever at Christine Daaé skal synge i det kommende stykket, ellers vil det gå ut over de som styrer. Operafantomet gjør Christine Daaé en tjeneste og forventer kjærlighet i retur...

Alt bygger på boken med samme navn som filmen av den franske forfatteren Gaston Leroux fra 1909. Dette er en veldig klassisk historie som nesten alle har hørt om lenge før de ser en av filmene. Skuespillet er svært teatralsk, men det synes jeg det bør være i stumfilmer for å minimere tekstbruken. Filmen har mange statister og er imponerende laget for sin tid.

Alt er skutt i sorthvitt og har et meget kult skyggearbeide i katakombene under operaen. Filmen har langt i fra et stort tempo, men er en høyst klassisk film. Mot midten og utover kommer denne filmen mer og mer til sin rett. Dette tilspisser seg voldsomt mot slutten og du lurer på hvordan dette vil gå til slutt.

Før vi får se Operafantomet uten maske fremstår ham som en svært mystisk figur. Dette er en gammel horrorfilm som handler om en mystisk mann med maske som faller for en vakker operasanger. Når han tar henne med til sitt skjulested gir han henne en formaning om å ikke røre masken hans. Under masken ser operafantomet ut som en skummel fyr med heselig fjes. Scenen når Christine fjerner masken minner litt om noen scener da vi får se Graf Orlok i Nosferatu fra 1922.

Det blir mange kule scener. Vi får blant annet de kule scenene med gondolen i undergrunnen. En av scenene med maskeradeballet er også gjort i enkle farger. Maskeradeballet er kult gjennomført med skumle masker. Blant annet bærer en av deltakerne en skjeletthodemaske. Vi får også en kul scene når Operafantomet klatrer opp på en skulptur på taket av operaen. Dette er en meget visuelt skremmende scene. Særlig når han sjalu følger med på kjæresteparet, Raoul og Christine. Fantomet fremstår da som en svært tragisk og skremmende figur i svart hatt og med kappe, men uten masken denne gangen.

Alt i alt er dette en klassisk og kul film. Jeg har bare sett Dario Argentos ‘Phantom of the Opera’, og den var ikke all verdens å skryte av. Da synes jeg denne filmen fra filmens barndom gjør mye mer riktig. Filmen har en del kule scener, men jeg trekker noe for at filmen er litt treg i gang. Men i det store og det hele kommer filmen seg veldig utover i filmen. Jeg liker best scenene med Operafantomet. Han er en stakkarslig og skremmende figur som gjør denne filmen verdt å se. Filmen viser at den fremdeles har en del å fare med og må ha vært en skikkelig storfilm da den gikk på kino i 1925. Nå gleder jeg meg bare til å se flere versjoner av denne fortellingen.

Terningkast: 5-

• Radio Times
  • Movie Metropolis
  • Mountain Xpress
  • ToxicUniverse.com
  • Northwest Herald (Crystal Lake)
  • Allmovie.com
  • Filmcritic.com