Anmeldelse av Broen over Kwai 2 (Return from the River Kwai), engelsk (britisk) film fra 1989

Krig, Drama Spilletid: 98 minutter

Nye fanger ved Kwai-elven

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.11.2017]

I februar 1945 bombet fly fra US Air Corps 493. divisjon broene over elva Kwai i det Japan-okkuperte Thailand. Filmen er basert på autentiske hendelser i den perioden. Denne filmen plukker opp tråden noen år etter første film. Vi skal tilbake til den samme fangeleiren som nå huser andre allierte fanger. Filmen begynner ved broen over Kwai, men så blir fangene forsøkt eksportert til Japan. Noe som er det verste som kan skje dem...

Broen over Kwai er en klassiker som jeg har sett flere ganger og sitter stor pris på, derfor var jeg spent på denne oppfølgeren, som jeg ikke visste om at eksisterte før nylig. Filmen begynner med en actionfylt flyangrep. I begynnelsen får vi se engelske fanger marsjere og synge i fangeleiren. Vi får se at de japanske soldatene bruker sine britiske fanger som levende skjold.

Dessverre viser filmen raskt at den aldri følger originalfilmen i hverken fortellerglede, å forme klassiske scener eller interessante rollefigurer. Filmen er alt for søvnig. Du merker at dette igrunnen bare er veldig rett frem i alt filmen forsøker seg på. Skuespillet er ikke helt på topp det heller. Det gjør at denne filmen er langt i fra like troverdig og minnerik som sin forgjenger.

Vi får den typiske onde japanerkommandanten som blir litt for skrudd til. Det topper seg når Tanaka kapper av hodet til en soldat, men vi ikke får se noe annet enn ansiktene til de som er vitne til handlingen. Denne scenen er åpenbart skildret slik for å bli billigere, lettere å selge og mindre komplisert å lage. Noen scener er litt av det smådumme slaget som da en britisk fange rømmer og har fienden hakk i hel, og han velger å løpe tilbake for å redde en døende kamerat. Da blir han selvsagt tatt igjen.

Den første filmen er skikkelig lang, men føles aldri for lang, da den underholder bra hele veien. Oppfølgeren føles litt for lang og det til tross for at filmen er nærmere halvparten av spilletiden til første film. Filmen nærmest somler seg avgårde, men føles helt ok å se. Dette er dog aldri i nærheten av å ligne på en klassiker på noe vis. Filmen sliter med et litt middelmådig manus og en regi som ikke er av det beste slaget. Og det til tross for at det er Andrew V. McLaglen som sitter i registolen. Han står bak en rekke som eksempelvis ‘The Wild Geese’ fra 1978, men dette blir aldri helt det store.

Du nærmest vet hvordan dette må ende. Det er heller ikke så spennende hvem som overlever til slutt, da filmen gir hovedrollefigurene mye fokus. Klisjeene er mange og filmen overrasker meg aldri noe særlig. Fra midten og utover er filmen en eneste lang transportetappe mot det vi vet skal komme. Filmen forsøker å være realistisk med at folk dør underveis, men i mine øyne er dette alt annet enn troverdig. Historien som fortelles engasjerer meg ikke helt og har ikke det beste drivet.

Jeg ruller en svak treer på terningen for en litt middelmådig film. Den får en treer fordi filmen ikke er helt ok å se og at jeg nok er ekstra skuffet over filmen som jeg sammenligner med superklassikeren fra 1957, som vant hele 7 Oscars. Oppfølgeren har noen små øyeblikk, men i det store og det hele var dette aldri noe annet enn lettere severdig. Hadde det ikke vært for at filmen heter ‘Broen over Kwai 2’ på norsk, ville jeg mest sannsynlig aldri sett dette. Filmen ligger også ganske midt på treet på IMDB, og omtrent der synes også jeg at dette hører hjemme. Tror nok mange gir filmen i forbindelse med at den ikke når opp mot første film, men dette er en helt ok krigsfilm som det ble laget mange av på 1980-tallet, også langt dårligere enn denne, fordi dette er en grei produksjon med enkle men passe fungerende effekter.

Terningkast: 3-

- Broen over Kwai - Annerledes krigsfilm som underholder godt den dag i dag