Anmeldelse av Route Irish, engelsk (britisk) film fra 2010

Drama, Krig Spilletid: 109 minutter

Drama med kritisk blikk på krigen i Irak

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.11.2017]

Året er 2007 og det er krig i Irak. Vi følger Irakveteranen Fergus som opplever sitt livs mareritt når barndomsvennen Frankie dør under mystiske omstendigheter i Irak. Fergus sliter med dårlig samvittighet siden det var ham som overbeviste Frankie om den lukrative jobben som leiesoldat i Irak. Selskapet sier at han døde i en ulykke, men det tror ikke Fergus på. Han vil ha frem sannheten og begynner å grave. Underveis finner Fergus ut at sikkerhetsselskapet bestevennen jobbet for ikke har rapportert et krigsovergrep. Det viser seg at det er pengene som råder i krigen heller enn å følge spillereglene. Fergus liker dette svært dårlig og vil ha hevn for hans bestevenns liv. Da gjelder det bare å finne ut hvem som står bak...

Filmen begynner som et realt drama, men er litt seig i gang, men når filmen først griper fatt i meg er den straks mer engasjerende. Historien er passe spennende. Vi skjønner at det ligger noe under, men ikke helt hva. Liker momentet med at det ikke er like lett å finne ut av hvem som snakker sant og ikke. Selve filmens plott kunne vært mer skrudd til, men troverdig er dette så absolutt.

Jeg elsker mange av Ken Loachs filmer. Han er virkelig en av de store regissørene fra Storbritannia. Og han leverer stadig aktuelle filmer. Derfor var jeg ganske spent på hva denne filmen ville bringe. I mine øyne er dette nok en film som gjør mye riktig, men dessverre er dette en av de svakere av Loachs filmer jeg har sett. Det skinner dog igjennom at Loach er en svoren motstander av krigen i Irak, og filmen skildrer virkelig medaljens bakside, med et manus skrevet av Paul Laverty.

Om du forventer en krigsfilm er dette feil film å se. Men for deg som liker gode, sterke og troverdige dramaer, er dette en film å få med seg. Filmen ser ut til å ha et litt lavere budsjett enn mer typiske filmer om krig. Vi får relativt få scener fra Irak. Nesten hele filmen er skildret trygt hjemme fra England. Filmens styrke ligger i rollefigurene og etterforskningen. Vi øyner også en del kritikk til hvordan vestlige land driver krig på fremmed jord.

Filmen er innimellom godt fortalt, men føles litt for omstendelig i måten den legger frem historien på. Alt kunne vært noe kortere og mer intensivt formidlet. Men i det store og det hele er dette en god film jeg tar på alvor. Det mangler dog noe for at dette skal omfavne filmen skikkelig. Til det er dette for innadvendt og mindre underholdende. Jeg savner derfor mer spennende elementer og måter å fortelle historien på. Dette blir innimellom litt for spedt.

Hovedpersonen Fergus er litt for solid som veteransoldat og det gjør at spenningen i filmen er litt fraværende. Det gjør at filmen sliter litt med å holde på meg underveis. Hadde vært veldig glad om dette hadde tatt mer form som en real thriller, slik jeg hadde trodd på forhånd. Det føles ikke helt nok å komme med en moralpreken om krig uten å ha noe rundt som gjør dette mer enn bare troverdig. Det er jo tross alt en film vi snakker om. Jeg ruller en litt forsiktig firer for en film som skuffet meg noe, men som åpenbart har mange kvaliteter med seg som gjør at jeg ikke avfeier den med det samme.

- Jeg, Daniel Blake - Sosialrealismens far slår hardt fra seg
- Vinden som ryster kornet - Brutal og vakker krigsfilm