Anmeldelse av The Villainess (Ak-Nyeo), sør-koreansk film fra 2017

Action, Kriminal, Thriller, Drama Spilletid: 129 minutter Aldersgrense: 18 år

Syke actionsekvenser i sør-koreansk hevnepos

[Skrevet av: Tore Andre Øyås, Dato: 30.11.2017]

Sook-hee er en spesialtrent morder hvis trening og opplæring startet allerede som liten jentunge. Etter at hennes mentor blir tatt av dage blir hun videreført til Sør-Korea som hemmelig agent. I bytte mot løfter om et nytt liv må hun tjenestegjøre i ti år først, men nye bekjente skal stikke krevende kjepper i hjulene for drømmen om et nytt og fritt liv…!

Mørke hemmeligheter, konspirasjoner, kjærlighet og følelser blir etter hvert også ingredienser i dette actioneposet signert regissør Jung Byung-Gil. I storstilt stil som liknende hevnfilmer alá Oldboy, Lady Vengeance og Kill Bill, byr også denne på assosiasjoner til både dataspill og førstepersonsestetikk.

En tidvis imponerende kamerabruk skaper ikke minst svært dynamiske og blodig voldelige kampscener. Her flagrer knivene, sparkene er velplasserte og pistolkulene penetrerer mang en kroppsdel, mens blod spruter og asiatene flyr veggimellom!

I sentrum står altså Sook-hee, en dame som må igjennom både plastiske operasjoner, graviditet, emosjonelle manipulasjoner og endeløse mellommenneskelige nedturer. Man kan bli sliten av mindre, noe også stakkars Sook-hee da også virkelig blir etter hvert.

The Villainess innehar kvalitetsaction og unike scener som hever den godt over den gjennomsnittlige actionfilm, enten den kommer fra Hollywood eller Asia.

Noen av scenene er så filmteknisk fascinerende at man blir like mye sittende og lure på hvordan i alle dager kameramannen har fått til å følge alle de svevende, flagrende og halsbrekkende actionhandlingene.

Som en dynamisk drone filmes de mange koreograferte scenene og skaper en unik stil. Filmen har selvsagt mange kamuflerte klipp, men likevel sys disse såpass godt sammen at inntrykket stort sett blir både godt og troverdig.

The Villainess er derfor en film som tilbyr det ypperste av filmatisk grafisk hevnaction og som har et plott som stadig forandrer seg og gjør filmen underholdende fra start til slutt. Dette er også en lek med identitet, menneskelige sider og et portrett av oss som i tillegg føles som en kritisk vinkling mot vår art.

Det hele virker noe rotete innimellom dog, og man blir jo også nærmest tvunget underveis til å spørre seg selv om hvorfor alle folkene her er så voldsomt sinna, bitre og stygge mot hverandre?!

Det blir også litt vel dørgende mørkt og tragisk her, logiske brister dukker stadig opp og hovedpersonen i spissen utlyser denne asiatiske kaldheten som ikke alltid verken er sjarmerende eller helt forståelig egentlig.

Slik blir ikke Sook-hees hevn allverdens emosjonell i tyngde som eksempelvis hevnen til the Bride blir i nevnte Kill Bill. Men, på den annen side, noe må vel kanskje lukes bort og ofres for å skildre noe såpass heftige saker som dette. Svært underholdende er filmen uansett!

(Foto/Copyright: AS Fidalgo)

• Irishtimes.com