Anmeldelse av Brudens Far (Father of the Bride), amerikansk film fra 1991

Komedie Spilletid: 105 minutter Aldersgrense: 5 år

Moro når fars øyensten skal gifte seg

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.11.2017]

George Banks er en snill og trygg familiefar som lever et lykkelig familieliv. Men da datteren Annie forteller at hun har forlovet seg, setter far ‘kaffen i halsen’. Han blir både sjokkert og lei seg når pappas lille øyensten er klar til å forlate redet. Men enten han vil eller ikke går det mot bryllup. I begynnelsen forsøker han å kontrollere alt fra kostnader til hva han skal ha på seg, men han gir opp og følger etterhvert bare strømmen. Nå venter noen hektiske uker foran bryllupet med en rekke hindre på veien. Han skal rekke å gjøre alt fra å hilse på sin nye svigersønn til å forberede seg på at huset blir en mindre fremover...

Da jeg var yngre var jeg langt i fra noe fan av Steve Martin. Han var i mine øyne som en slags Hollywoods svar på Arve Opsahl, og de ligner på flere måter, og ikke bare tidlig gråning av håret. Men i de siste årene har jeg fått mer og mer øynene opp for alt det gøyale og fine Steve Martin har stukket nesen sin bort i. Det er alt fra ‘Planes, Trains & Automobiles’ til mer typisk komedeie som i ‘Supernullet’ eller ‘¡Three Amigos!’. ‘Father of the Bride’ er også en film som ikke i seg selv er supermorsom, men Steve Martin klarer virkelig å prege filmen og løfte den, sammen med stjerneskuespiller Diane Keaton, som utgjør et bra team i samspillet som foreldrene til bruden.

Av det Steve Martin har gjort fra før er dette mer i samme gaten som Roxanne. Det vil si at noen scener bikker over til komedie, men det er også litt drama og fine øyeblikk i filmen også. Noe overkomisk blir filmen i scenen der pappa George Stanley Banks er på besøk hos sin kommende svigersønns foreldre og tenker å snoke litt i sakene deres. Det går ikke helt etter planen og så ender han i bassenget med bankboken til faren til svigersønnen. Men resten av komikken er heldigvis mer nede på jorden. Filmen har også litt hjerte og har mange gode poenger som foreldre kan kjenne seg igjen i når barna begynner å vokse til og skal forsøke seg i livet på egenhånd.

Det jeg liker med filmen er at Steve Martin virker trygg og god foran kamera. Han klarer med andre ord å være morsom uten å overspille for mye. Han klarer å legge på mange lag på rollefiguren sin. Du treffer også Martin Short i en av de store birollene som en eksentrisk bryllupskoordinator ved navn, Franck Eggelhoffer. Short tar den helt ut med en fransk-engelsk uten like, men det sitter langt i fra like godt som Peter Sellers i Pink Panthers-filmene. Selve brudeparet er mer anonyme i filmen, og det passer helt greit inn siden filmen heter ‘Father of the Bride’.

Dette var en langt bedre film enn jeg hadde trodd på forhånd. Den er bra humrevennlig og er et must for foreldre med eldre barn. Dette kunne lett blitt en tam suppe, siden utgangspunktet for filmen er såpass enkelt. Heldigvis har filmen nok krutt til å levere gjennom hele forestillingen uten å gå tom. Mye av grunnen er nok at Steve Martin klarer å levere varene. Jeg ruller derfor en finfin firer på terningen, for en film som klarer å underholde meg greit. Om du er glad i Steve Martin, er dette en film du bør sjekke ut, selv om det ikke er blant hans aller beste eller morsomste.

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.

Les flere spalteomtaler: Komedie

• Reelfilm.com