Anmeldelse av The Treasure of the Sierra Madre, amerikansk film fra 1948

Eventyr, Drama, Western, Action Spilletid: 126 minutter

Varer grådighet lengst?

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 29.11.2017]

Vi befinner oss på det harde 1920-tallet. Der møter vi Fred C. Dobbs som forsøker å tjene penger etter alle kunstens regler, men det går heller dårlig på grunn av de skruppelløse arbeidsgiver som lover betaling etter jobben er gjort, og som aldri betaler. Etter et slikt jobbsvindel blir arbeidsgiveren heftig banket opp av Dobbs og Curtin som begge ble lurt. Etter dette slår de to seg sammen og får med den noe eldre og mer rutinerte gullgraveren Howard. Howard leder dem ut av byen og opp i fjellene i Sierra Madre. Der finner de etterhvert gull verdt store rikdommer, men etterhvert begynner rikdommene å by på problemer for dem. Det er nemlig ikke så lett å vite hvem man kan stole på...

Dette bygger på en roman av B. Traven med samme navn som filmen. Alt begynner i en by der tidene er dårlige som få, men det er ikke før de prøver lykken i fjellet at det begynner å gå veien for hovedpersonene. Der får vi se hvordan tre fattige gullgravere forvandles når rikdommen er innen rekkevidde. Når de finner gull, stoler de mindre og mindre på hverandre. Etterhvert som filmen skrider fremover jo mer problemer møter de. Alle er redd for hverandre, banditter og alle de møter på underveis rundt deres gullmine.

Filmen fungerer som et treffsikkert drama og engasjerer meg fra første stund. Liker hvordan rollefigurene endrer seg gjennom filmen. Du får også et moment med at det ikke alltid er like lett å se hvem man kan stole på underveis fordi rollefigurene begynner å mistro hverandre underveis. Det er også en del kule tvister i filmen som både gjør historien mer klassisk og mer underholdende å se. Det er med andre ord ikke en film det er lett å si hvordan vil ende.

Det hele utvikler utvikler seg til et moralsk drama mellom de tre hovedrollefigurene. Det innebærer moralske uenigheter mellom en klok gammel mann som fredsmegler, en paranoid middelaldrende herre, og en ung mann tvunget til å velge side. Det er denne kampen som gjør denne filmen så underholdende.

Humphrey Bogart er det store stjerneskuddet i filmen og spiller en solid rolle som Fred C. Dobbs. Dette er en veldig ulik rolle som skiller seg kraftig ut i Bogarts filmografi. Han er ikke den sanne helten som han ofte pleier å spille. Bogart spiller veldig solid i filmen og det kan også sies om hans to rollekompanjonger, i Tim Holt spiller Curtin og Walter Huston som den eldre gullgraveren Howard.

Likte denne filmen svært godt. Filmen er meget stødig hele veien. Dette er et litt undervurdert drama som har mye å spille på. Du får også en del action underveis med skuddvekslinger, basketak og banditter som prøver å rane toget. Regien er svært solid levert av John Huston, som her leverer sin beste film noensinne i mine øyne. Han har også solide filmer som Malteserfalken og Afrikadronningen på samvittigheten, også de med den berømte storkaren Humphrey Bogart i front.

Alt i alt er dette en film som skiller seg bra ut i mengden. Den handler egentlig mer om karakterendringer enn å finne gull og det gjør dette svært så severdig. Filmen føles også svært klassisk i oppbyggingen med noen kule tvister underveis. Liker også veldig godt selve slutten som kanskje vil overraske en del. Liker også filmens sterke realisme som heldigvis ikke går ut over underholdningsverdien. Filmen har også litt westernfealing underveis når de beveger seg ut av byen og opp på fjellet. Det gjør dette til en film som du bør forsøke deg på om du vil ha en litt annerledes western som er mer drama og karakterpreget.

- Annie - Den sjarmfulle musikalen er bra underholdende
- Casino Royale - Litt skuffende, men tar seg opp mot slutten