Anmeldelse av High Fidelity, engelsk (britisk) film fra 2000

Komedie, Romantikk Spilletid: 113 minutter Aldersgrense: 11 år

Musikk og kjærlighet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.12.2017]

Rob Gordon er akkurat blitt singel. Han er snart midt i livet og driver platebutikk med begredelig inntjening. Rob lurer på hvorfor han aldri klarer å holde på et eneste forhold. Det gjør at han desperat begynner å lete etter årsaken til fiaskoen. Han søker svaret gjennom å ta kontakt med alle sine tidligere kjærester. Selv ikke barneskoleflørtene slipper ikke unna. Han sliter også med forholdet til sine platebutikkarbeidere. Den egosentriske besserwisseren Barry og den sjenerte musikk-eksperten Dick er egentlig bare ansatt på deltid, men stiller opp hver dag. De kjører et knallhardt regime der kjærligheten til musikk settes over alt annet, også kundene. Vi blir med Rob i hans famlende forsøk på å ikke ende opp alene for resten av livet...

Filmen åpner med at en ung mann hører på musikk på et fett anlegg med solide hodetelefoner. Han spør seg spørsmålet om hva som kom først av musikken eller hjertesorgen? Han lager et poeng ut av at mange er bekymret fordi unge ser på filmer om vold eller leker med våpen. Imens er det ingen som bryr seg om ungene hører på tusenvis av sanger om hjertesorg, avvisning, smerte, sorg og tap. Han lurer også på om han han hører på popmusikk fordi han er ulykkelig, eller er nedfor fordi han hører på popmusikk. Det viser seg at samboeren hans driver å flytter fra ham.

Jeg har lest boken av Nick Hornby og hadde stor glede av den. Derfor måtte jeg se filmen på nytt med nye øyne. Gjennom filmen får vi hele kjærlighetshistorien til Rob Gordon. Han driver å lager topplister om alt mulig, også topp jenter det var verst å bryte opp med. Det gjør han på samme måten som han rangerer musikk. Musikk engasjerer mange og kommer ofte sammen med fine og viktige episoder i livet, men for noen er musikk mer enn bare noe å muntre opp den kjedelige hverdagen. For Rob Gordon like viktig som selve livet, og det synes også platesjappemedarbeiderne Barry og Dick.

Digger John Cusack som skuespiller. Han kan minne litt om Bill Murray, bare mørkere i håret og litt yngre med litt annet utseende. I mine øyne gjør Cusack mye av filmen med sin menneskelige utforming av Rob Gordon, som gjør mange feil, men som vi holder med likevel. Men også Jack Black er herlig som den sære og harde Barry. Vi får også en del kjente navn på blokka ved siden av John Cusack som Joan Cusack, Iben Hjejle, Catherine Zeta-Jones og Tim Robbins.

Regissør Stephen Frears viser med dette at han er en dyktig regissør. Han står også bak en film jeg liker godt i ‘The Queen’ fra 2006. Frears har klart å lage en veldig god film ut av en ganske underholdende og spesiell bok. Jeg hadde mine tvil om filmen ville levere noe i nærheten av boken, men det klarer denne filmen, som har den riktige særheten og stemningen i seg. Det blir også en del fiffige grep i filmen som de scenene der hovedpersonen snakker direkte til oss i kamera. Det er også kult med de tankene som Rob har rundt kjærlighet og musikk. Det er der mye å kjenne seg igjen i.

Filmen er i sjangeren lett komedie, men det blir aldri gapskrattende latter ut av dette. Men likevel er filmen ganske fornøyelig. Jeg likte nok bedre boken enn filmen, men vil dog presisere at dette var en utrolig god filmatisering av boken, som gjør veldig mye riktig. Boken består mye av hovedpersonens tanker og det er en utfordring når man skal gjøre det om til film. Men liker hvordan Frears har løst de mange bok-til-film-utfordringer. Dette er en kjempefilm for det rette publikumet. I alle fall de som er heftig interessert i musikk og har vært mye innom platesjapper. Filmen er noe sær, men favner bredt innenfor kjærlighetsaspektet og beskriver alt fra den første kjærligheten til det som gjør at folk i forhold gjør mange dumme ting de egentlig ikke mener.

Terningkast: 5-

- Florence Foster Jenkins - Syng med den stemmen du har!
- Philomena - Knallspill av Dench i rørende virkelighetsdrama
- The Queen - Interessant og spennende dronningportrett
- Dirty Pretty Things - Historien er god og realistisk

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.

Les flere spalteomtaler: Komedie

• Rogalands avis